KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Monday, January 7, 2008

MAAL HIJRAH



Dah nak habih thn 1428 Hijrah.. muncul plak thn 1429 Hijrah..AKU RASA RAMAI YANG TAK PERASAN NIE.. maklumlah kita diajaq untuk fasih mengapai kalender MASIHI . Ada yang tak perasan kita dah masuk tahun 1429 nie,,



Mcm yang kita tau Hijrah tu makna dia berpindah .. Konteks pada zaman dedulu, perpindahan rasul kesayangan kita, Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat baginda dari Kota Mekah ke Madinah .. ini jugak menunjukkan langkah baru sbg persiapan menghadapi cabaran yg akan dilalui secara terus-menerus..

Hijrah tu jugak sebahagian dan tuntutan dari Islam.. kita berhijrah sbb menuntut ilmu, cari kebenaran, berjihad, berdakwah, perniagaan, dan cari keje buat duit siang malam pagi petang.. ehehe.. bagusla cenggitu, Islam suh kumpul duit halal bebanyak tapi jgn la sampai abaikan tanggungjawab sbg seorang muslim...

Konteks skrang pulak as a muslim kita kena la open-minded sket.. hijrah mengajar kita agar melakukan perubahan diri utk kegemilangan hidup dkt dunia & akhirat nan abadi..
.. .. perangai buruk lain pun mcm dok ngumpat org, ngata ikut sodap mulut, cakap perkataan tak elok, panggey org dgn panggila dia tak suka.. kenala kita tukar STYLE.... ( yg nie aku kena minta maap bebanyak kat zamri KEKO ) drpd dok dapat dosa free bek kita buat pahala free.. dok diam dari ngata dkt org pun dpt pahala oo.. . eeheheh..InsyaAllah kita akan berjaya.. (mcm cikgu motivasi pulak ye )

Bersemperna tahun baru kali ni, aku sertakan skali doa akhir dan awal tahun di bawah.

DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. (hari Rabu lusa nie )

klik gmbr untuk saiz sebenar

DOA AWAL TAHUN

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram (hari rabu malam khamis lusa).

klik gambar untuk saiz sebenar
sama 2 la kita peringat- memperingati nooo...

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran