KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Thursday, January 3, 2008

Pendang...

Kerpen, 1995..Gadis manis German itu masih memandang kearahku...sesekali dia melirik senyuman, seperti biasa aku membalasnya..perlahan-lahan aku meneguk cuppocino panas itu...Didalam hatiku membisik..biarlah..yang datang umpama bidadari..namun hatiku tetap buat gadis melayu...telah banyak kota-kota dunia aku jelajahi..namun, tiada yang sehebat gadis melayu..senyuman mereka asli tambahan pula dilindungi tudung yang menampakkan kesopanan..ahhh...



SMP, Pendang 1989...Hujan renyai-renyai..aku masih disuatu sudut...menerawang jauh kearah sawah padi dibelakang bangunan itu..seorang demi seorang rakan kelas ku meninggalkan sekolah itu..entahkan kembali atau tidak...Sebentar kemudian Shahrizal menepuk bahuku..."Ayah Fauziah dah datang.." Aku hanya mampu tersenyum tawar...Zainuddin rakan karibku memegang erat bahuku..sambil berkata "bersabarlah..."

Ayah Fauziah duduk mengadap cikgu kelas kami..setelah beberapa lama..beliau menandatangani buku rekod itu..kemudia bersalam dengan cikgu..Fauziah lalu bangun mengikutinya pulang..sambil melambai-lambai kearah kawan-kawannya..Airmataku menitis perlahan-lahan...apakan daya, aku masih muda..masih banyak ilmu dan cabaran yang aku perlu lalui sebelum aku benar-benar dewasa...dan itulah kali terakhir aku melihat wajahnya...masih ku ingat gambarnya ketika memotong kek majlis perpisahan kelas kami...masih tersimpan baik didalam album peribadiku...sayangnya..tiada alamat tercoret disitu...

Aku menghabiskan french bread yang masih berbaki dipiring...sambil menghela nafas...kalau boleh aku kembalikan zaman itu..ah, alangkah indahnya...bersama rakan-rakan gembira..aku masih ingat betapa rakan-rakan sekelasku amat mencemburui kemahiranku menguasai bahasa inggeris...setiap kali ada peperiksaan..aku pasti mendahului jauh dari mereka..dan setiap kali itulah aku dihadiahkan dengan berbagai-bagai buku sebagai sokongan moral untuk terus berusaha..

Aku berjalan pulang menuju kerumah sewaku...anak jiranku..heidi seringkali melambai-lambai jika ternampak aku melalui hadapan rumahnya..bagi mereka aku seorang yang peramah..malah mereka berjanji akan melawat Malaysia suatu hari nanti aku melihat sendiri keindahan Malaysia dan penduduknya yang ramah-tamah.

Bayangan wajah-wajah manis itu kembali kekotak fikiranku...

Zaiton...kali terakhir aku mendengar ceritanya...dia gagal dalam peperiksaan SRP...pernah sekali ketika aku pulang bercuti berhari-raya..aku melihat dia berbasikal melalui pekan pendang...

Zayati...dia telah berpindah kembali ke Taiping, Perak..dan semenjak itu kami terputus hubungan..aku masih ingat ibunya berkata "kalau mak nak cari menantu..macam sham nie la..pandai ambil hati orang tua, peramah dan berbudi bahasa"....ahhh

Norsyahidah...entah..aku gagal mengigati wajahnya..kali terakhir aku mendengar ceritanya dari Sharizal..dia masih ingat padaku...aku hanya mampu tersenyum tawar..sekurang-kurangnya masih ada insan yang sudi meletakkan namaku dalam diari mereka..

Rakan karibku...dimanakah dia?? Zainuddin telah lama menghilang...aku tidak tahu kemana perginya..kali terakhir aku melihatnya di sek. men. teknik alor setar...selepas itu tiada lagi khabar darinya...aku gagal mengingati rumah keluarganya di Taman Mawar, Pendang...



Bagiku...Pendang penuh nostalgia...disini airmata sedih dan gembiraku mengalir..disini aku menyusun jejak-jejak menjadi seorang manusia..disini aku diajar cinta...disini mengajarku erti ketabahan...

Sebaik sahaja kakiku menjejak bumi Pendang...aku memberhentikan sebentar kereta itu..aku mengambil segumpal tanah dan debu lalu menciumnya...Terima Kasih Pendang...

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran