KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Monday, January 7, 2008

TETAMU Part 1


1997...aku terus menggalas beg...masuk ke ruang tempat duduk...
kelihatan makcik dan pakcik yang tidak dapat mencari tempat duduk mereka...
aku membantu...tanpa kusedari seorang pramugari melihat aku dari jauh..
aku terus membantu..malah tolong memakaikan talipinggang keselamatan.

setelah selesai, aku duduk ditempatku berhampiran jendela..melihat keluar bumi Malaysia yang makin sayup kutinggalkan. Beberapa minit kemudian..seorang pramugari menghantarkan secawan ice-cream...

"sorry, i don't remember ordering any ice-cream..must be someone else"
"nope..captain send his regards for your kindness helping us"

oh..aku tersenyum..kami berbual sebentar, sebelum dia meneruskan kerjanya..

"Sorang jer?" tanya seorang lelaki
"Ahh" jawabku pendek
"Saya, Dr Abd. Rahman..UIA"
"Sham"
"Hebat anak muda sekarang...muda2 sorang2 dah dapat 'panggillan'"
aku tersenyum..."Jemputan yg tak mungkin ditolak" jawabku
kami bertukar-tukar cerita.

Sebelum turun dari pesawat, pramugari tadi menggamit aku..aku menuju kearahnya..
dia memberikan aku sehelai sejadah sebagai cenderamata
aku mengucapkan Terima Kasih..lalu memerhatikan kedalam beg aku..
Aku keluarkan sebatang pena yang di'engraved' dengan namaku
lalu memberikan kepadanya..kami bertukar senyuman.

Setelah mengemas barang...Dr. Abd. Rahman dan anak buahnya lantas mengajak aku ke Masjidil Haram..perjalanan ke Masjidil Haram hanya beberapa minit...
sebaik sahaja aku melangkah masuk..
aku dapat melihat 'Rumah Hitam' itu...
tiba-tiba sahaja aku menjadi sayu..tanpa segan-silu aku menangis..
Selama ini aku asyik melupakanNya...aku tenggelam dibawa hiburan dunia..
aku merantau kesegenap pelusuk dunia..tanpa menghiraukan 'RumahNya"
sedangkan Dia tidak pernah lupa padaku...dah masih sudi menjemput aku masuk
ke 'RumahNya'
Aku terus menangis...Dr. Abd. Rahman memelukku..."Sabar" katanya




Aku terus mengambil wuduk dari telaga Zam-Zam..
Selesai solat sunat masjid..
Aku berdoa..

"Maha suciMu ya Allah...aku datang kepadaMu...berserah diri, memohon keampunan..
Ampunkanlah dosa-dosaku ya Allah
Ampunkanlah dosa-dosa IbuBapaku
Ampunkanlah dosa-dosa Kaum Keluarga dan Keturunan ku
Ampunkanlah dosa semua guru-guruku
Ampunkanlah dosa-dosa sahabat-sahabatku
Ampunkanlah dosa-dosa semua umat Islam..

Ya Ar Rahman..Ar Rahim...

permudahkanlah urusanku...tambahkanlah rezekiku..
berikanlah aku isteri yang solehah..kurniakanlah aku keturunan yang soleh
tambahkanlah imanku..dan matikanlah aku dalam kalimahmu..........

....."

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran