KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Friday, January 4, 2008

Time After Time


Masa berlari begitu pantas...sedar atau tidak sudah hampir 20 tahun aku meninggalkan pekan Pendang...bersama dengan kenagan-kenangannya..

Terkadang aku tersedar dari tidur ditengah malam...aku menjadi rindu kenangan-kenangan itu.air mataku mengalir perlahan..aku rindu..rindu pada zaman kecilku..mengejar ciak dipermatang sawah, bermain layang-layang , mencari ikan pelaga...ahhh...ingatanku kembali kezaman sekolah menengahku..SMP..

kenangan bersama keluarga dikampung

Pagi itu hujan amat lebat...seingatku sudah 2-3 hari hujan turun tanpa henti...sesampainya di pekan Pendang, air telahpun meninggi...aku terus menolak basikal BMX ku dan meneruskan perjalanan...sebelum aku masuk ke pintu pagar SMP...aku melihat zaiton sedang berbicara dengan seorang lelaki..mereka kelihatan mesra..ahhh..biarkanlah..jerit hati kecilku..

Petang itu seperti biasa, aku meminta rakanku menghantar suratku kepada Zaiton yang kelasnya berselang beberapa kelas dari kelas kami..beberapa minit kemudian, kawanku kembali..bersama suratku...hatiku berdetik..."Sorry sham...Zaiton tidak mahu ambil surat kau..dia kata putus..". "Begitu sahaja??" tanyaku..
"Sebenarnya dah lama aku nak bagitau kau perkara nie..tapi takut kau marah pulak.."
"Apa..cakapla.."
"Aku dah lama tahu Zaiton ada boyfriend lain..budak tu ada motor..payahla kau.."
"Motor punya pasal jer??"
Kawanku terdiam...
"Takpelah...suatu hari Tuhan akan balas...bagaimana hati aku berderai..sedih..diapun macamtu juga"
Setahun selepas itu...aku membaca dipapan kenyataan Zaiton gagal dalam peperiksaan SRPnya
hatiku tercuit rasa kekesalan atas doaku..

Aku melihat keluar jendela...salji masih turun diluar sana..aku melihat beberapa kanak-kanak bermain 'snowman'...riang sungguh hati mereka...
Zayati seperti biasa..dia yang pertama menegurku setiap kali aku masuk kekelas...aku duduk dibelakang mejanya...sebentar kemudian Zainuddin pula muncul...
"Sham tolong nih..." kata Zayati sambil mengeluarkan buku latihan bahasa Inggeris
"Ahh akupun" sampuk Zainuddin yang baru nak melabuhkan punggungnya disebelahku
aku membantu mereka dalam menyiapkan latihan itu...
"Sham" Azura menjerit dari sebelah
"Ahhh..apahal?"
"Nie..Fauziah nak minta tolong kau...dia malu"
"Fauziah punya pasal...jangan kata latihan..tulis hikayat hidup pun bolehhh"
aku tersenyum..
Selesai membantu Zainuddin dan Zayati aku ke meja Fauziah untuk membantunya
Wajahnya manis...umpana embun dingin dipagi hari..kerlingan matanya bisa membuatkan aku tergamam...aku membantunya walaupun kadang-kadang aku tidak pasti apa yang ditanyanya..aku bagaikan dalam alam mimpi..

Aku bangun lalu membuatkan black coffee panas...aku membiarkan kopi itu menjadi suam...asap yang naik meliuk-liuk bagaikan hatiku yang meruntun kenangan-kenangan itu...
aku tersenyum sendiri...Pendang...sambil mencapai handheld pc ku...
dan tersenyum lagi....

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran