KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Wednesday, April 16, 2008

Tangan Bangku

Mungkin ramai yg tidak menyedari fenomena isteri tidak reti memasak atau calon isteri xreti memasak semakin bertambah skrg.

Kalau lelaki yang tidak pandai bermain bolasepak digelar 'KAKi BAngku'...jadi, bagi perempuan yang xreti memasak...'TangaN Bangku'...

Mengikut statistik liar, fenomena ini berkait rapat dengan faktor MALAS. Malas disini bukannya beerti tertumpu kepada pergerakan..tetapi malas untuk mendalami bidang ini dan lebih menumpukan kepada kerjaya masing- masing.

Dan, dalam sedar tak sedar, rupanya faktor 'Tangan Bangku' ini boleh juga menyumbangkan kepada Masalah Rumahtangga seterusnya PENCERAIAN.
Maklumlah...isteri asyik beli lauk kt luar jer...dhla mahal..xsedap plak tu..dapur dh naik berkurap..suami dh naik meluat...
mmgla lelaki pun bleh memasak...tp kalau hari- hari...mcm auuuuwww la plak...xgitu chef wan...baik punya...

Tidak percaya? Saya pun xpercaya...btul ker bleh bercerai berai ni...tp apa kata pembaca..btul ker...

sila la bg pendapat...mana tau berguna...

3 comments:

Anonymous said...

Cadangan aku la:
1. Utk meningkatkan semangat memasak oleh kaum isteri, apa kata suami menghadiahkan buku resepi masakan dan minta isteri memasak resepi yang ada dlm buku tu.
2.Ajak isteri bercuti atau bersantai bersama kawan2 spt di air terjun ke di pantai ke atau lepak di rumah kawan, tapi masing2 bawak lauk dari rumah atau pot luck. Suami kena tolong isteri la sama2. Jangan isteri kat dapur suami duk sedap golek2 tengok tv ke main game ke. Bg la motivasi sket kat bini sendiri. Nescaya beliau ada semangat utk memasak dan akan pastikan masakannya adalah yang terbaik.
3.Jadikan rancangan masakan di tv seperti di channel astro 701 dan 707 sebagai tontonan wajib utk korang dan isteri. Pada masa yang sama, y not suruh dia cuba masak benda yang di masak oleh host masakan tu. Tapi ayat kena la baikkk..cth, sedapnya lauk itik masak toyu tu, teringin nak makan, nanti abang p beli itik then ayang tolong masak boleh?see..ayat yang bagus, akan membuatkan isteri anda dengan senang hati akan cuba memasak walaupon dia tak pandai.
4.Nak isteri memasak selalu, suami kena la pergi pasar beli lauk pauk.jangan harap isteri nak p pasar saja. Kalau boleh ajak isteri pegi pasar sama2. Then beli apa yang anda nak isteri masak.
5.sesekali turun dapur masak dengan isteri. Kalau isteri masak sambal, suami masak la sayur ke atau goreng telur ke. sikap kerjasama mcm ni akan membuatkan isteri akan rajin turun ke dapur.
6.kena ingat, isteri juga bekerja mcm kita(ni kalau isteri yang kerja la),kalau kita letih, dia pon sama letih. Suami kena faham keadaan isteri, jangan hanya nak isteri saja masak. Sesekali buat surprise masak utk dia or bila dia hari2 masak utk suami, at least sebulan sekali bawak la dia makan luar. isteri bukan minta suami bawak makan di hotel ke apa, makan satay hji samuri ke hj shapie pon dah cukup buat dia happpy. benda ni yang para suami kurang ada. jadi nak isteri berubah dari malas ke rajin, suami pon kena berubah jugak la. kita nak harapkan ornag berubah, of course kita jugak kena berubah.

-Na-

Anonymous said...

sorry, ada ralat.channel masak ialah 703 bukan 701.

-Na-

chedet said...

waHHHHH... dASAT lOWWWW cOMMEN HANG naaa .. cUKUP AMAT BER... gUNA... cUMA TAK DAN AKU NAK PRAKTIK LAGIiiii.. MAKLUMLAH AKU MASUK BERSTATUS sjj.... LAGI PUN UMAH AKU BELUM ADA astro... HEEE

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran