KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Friday, November 28, 2008

Sekarang Masyarakat Kurang Berdakwah

Oleh line

Sekarang panas berita bunuh diri di Terengganu Darul Iman.Bermacam masaalah yang sedang dan akan di hadapi masyarakat di kala ini.Pembunuhan,rogol,sex bebas malah suri rumah pun tidak terkecuali membuat masaalah.

Adakah ini semua berlaku kerana kemajuan yang tidak terkawal atau kekurangan IMAN di dada.Aku melihat dari sudut keimanan dan tugas berdakwah yang kini amat kurang di buat oleh masyarakat.

Ini baik di pihak pemerintah ataupun pendakwah bebas.Aku nampak sekarang ini masa terlalu suntuk sehingga masa untuk mendengar ceramah dan belajar ilmu amat terhad.Contohnya sekerang masa cuti sekolah,tiada program atau kem keagamaan di anjurkan untuk pelajar sekolah. Kalau tentang pembelajaran komputer atau B.Inggeris banyak sangat.

Aku juga jarang melihat pihak pendakwah turun bertemu masyarakat dan bertanyakan masaalah.Apa yang nampak adalah mereka hanya berucap di surau dan pondok sahaja.Jadi apa yang berlaku adalah dakwah tidak sampai ke akar umbi.Kita harus tahu mereka yang melakukan masaalah adalah golongan yang jarang menghampiri majlis agama.Maka mereka tidak akan mendengar jika ceramah di adakan di masjid saja.

Apakah cara yang patut di lakukan oleh ulamak dan ustaz serta masyarakat yang prihatin? Aku teringat apa yang AL-ARQAM lakukan tak lama dulu.Mereka dengan berserban membawa buku meronda pelbagai tempat yang menjadi tumpuan manusia.Ada di kalangan yang ada masaalah dapat bertanyakan kemusykilan di situ.Mereka secara tidak langsung menjadi pengawal yang megurangkan maksiat kerana remaja akan merasa malu apabila mereka berada di situ.

Namun kini keadaan seumpama itu tiada lagi. Orang beragama pun hanya tahu menjatuh hukum saja tanpa cuba memperbaiki keadaan. Setiap kali berbincang mereka hanya membacakan hadith dan ayat2 quran saja tanpa menjelaskan relevennya ayat tersebut dengan situasi semasa.Mereka juga memandang serong masyarakat yang tidak mengikut fatwa mereka tanpa cuba memberi kefahaman ke atas perkara tersebut.

Pandangan aku selagi ulamak dan masyarakat tidak bersatu bertindak mencari jalan dan bertindak atas perkara yang berlaku dalam masyarakat maka apa yang di perkatakan adalah RETORIK DAN ALASAN untuk mengelak dari kegagalan mereka. Jadi jangan kita mempolitikkan penyakit masyarakat tapi haruslah mencari penyelesaian yang terbaik.

Kuatkan Dakwah kembali. Adakan badan bertindak dan masyarakat harus menjadi peka.MENJAGA TEPI KAIN ORANG adalah penting sekarang memandangkan keadaan keluarga tidak utuh seperti dulu. Kesederhanaan adalah penting kerana jika tiada ini maka kita akan kehilangan perkara penting yang diamanahkan ALLAH yaitu ahli keluarga....sekarang pilihlah wahai ketua keluarga mana lebih penting - DUIT ATAU KELUARGA. Maka berdakwahlah pada keluarga sendiri dan eratkan hubungan supaya anda peka apa yang berlaku dalam keluarga.

Sesunggunya dakwahlah keluarga anda dahulu sebelum anda mendakwahkan orang lain.Ingat perkara ini boleh berlaku pada kita bila2 masa saja.Jangan menganggap perkara ini remeh dan merasakan kita memang sudah cukup mendidik ahli keluarga kita.Selalu ingatkan diri dan keluarga agar terhindar dari kejadian ini.

Fikirkanlah.....

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran