KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Tuesday, February 10, 2009

MURTAD : SAMBUT VALENTINE

Saban tahun juga para ulama mengingatkan kepada umat Islam agar menghindari menyambut Hari Valentine ini namun ia seperti menuang air ke daun keladi. Hari Valentine tidak ada kena-mengena dengan umat Islam malah hukum menyambutnya adalah haram. Ia adalah sambutan yang berkaitan dengan agama Rom kuno dan juga Kristian.

Aku rasa Elok jika kita selami apakah yg tersirat disebalik perayaan valentine itu sendiri.. Untuk makluman semua,Valentine adalah nama seorg paderi(St.valentino) yg hidup semasa pemerintahan seorg Maharaja sekitar tahun 270 AD yg bernama Maharaja Claudius II.Semasa pemerintahannya,Claudius II mengharamkan rakyatnya drpd berkahwin sebaliknya mengarahkan mereka menjadi tentera kpd negara. Valentine menyedari perintah ini adalah sangat kejam lalu bertindak mengahwinkan beberapa pasangan secara senyap2. Tindakannnya diketahui oleh Claudius II lalu beliau dijatuhkan hukuman bunuh. Semasa di dlm penjara,beliau di rawat oleh seorg gadis anak pegawai penjara dan telah jatuh cinta pd gadis tersebut. Sebelum beliau di hukum bunuh beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kpd gadis itu yg bertajuk "FROM YOUR VALENTINE" yang digunakan sehingga ke hari ini dlm bentuk kad2 bagi merayakan Hari Kekasih. Justeru itu,bagi mengenang beliau maka pd tahun 498 AD Pop Gelasius telah mengisytiharkan 14 FEB sebagai Hari Kekasih. so,dlm situasi camni apabila kita turut meraikan perayaan ini seolah olah merupakan satu kemenangan bg org kristian krn menyanjungi perjuangan paderi mereka. Cuma hakikat yg perlu diketahui di sini adalah perayaan ini hanyalah suatu kaedah yg digunakan oleh musuh islam utk meracuni pemikiran umat islam...lihat lah berapa ramai anak gadis kita yg kehilangan dara mereka akibat terlalu asyik dan ghairah menyambutnya bersama-sama dgn teman lelaki masing2.
Tentang hukum menyambut Hari Valentine, Sheikh al-‘Utsaimin berkata: “Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine, maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir. Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain, maka orang itu telah melaksanakan dosa besar”.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam”. Awat bunyi tak tegas langsung?


Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata,Umat Islam yang meraikan Hari Memperingati Kekasih pada 14 Februari boleh dianggap murtad atau terkeluar daripada Islam jika cara melakukannya mirip dengan agama asal perayaan itu, Kristian.

hukum itu boleh jatuh kepada mereka berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa:

``Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut.''

rujuk:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2004&dt=0212&pub=utusan_malaysia&sec=muka_hadapan&pg=mh_03.htm&arc=hive&arc=hive

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran