KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Friday, June 19, 2009

Ghaziyah menahan dahaga

Ghaziyah menahan dahaga






GHAZIYAH Jabir adalah wanita yang mewarisi sifat-sifat keperwiraan keturunan Quraisy. Dia tidak takut atau gentar dengan sesiapapun. Dia juga digeruni oleh masyarakat Quraisy kerana sifat yang dimilikinya. Dia berani berkata benar walaupun di hadapan orang yang lebih kuat daripadanya.
Ghaziyah memeluk Islam apabila suaminya, Abul Akar menemui Rasulullah dan menyatakan keimanannya kepada Allah. Ghaziyah mula melaksanakan dakwah Islam kepada wanita-wanita Quraisy lain. Ramai wanita Quraisy tertarik memeluk Islam kerana keperibadian Ghaziyah yang menarik dan kepetahannya berkata-kata.
"Apa? Ghaziyah sedang menarik lebih ramai wanita Quraisy memeluk Islam. Kita mesti lakukan sesuatu supaya pengikut baru Muhammad tidak bertambah!" salah seorang pembesar Quraisy melahirkan rasa bimbang tentang dakwah yang dijalankan oleh Ghaziyah di kalangan wanita Quraisy.
"Saya cadangkan supaya kita pergi ke rumah Ghaziyah dan menghukumnya supaya orang lain tidak berani mengikut jejak langkahnya," cadang seorang lagi pembesar Quraisy yang benci dengan Islam.
"Saya setuju dengan cadangan kamu. Kita ugut dan takutkan Ghaziyah supaya dia hentikan dakwahnya di kalangan wanita kita," sokong pembesar-pembesar yang mahu usaha Ghaziyah dihentikan serta-merta.
Mereka semua sepakat dan bergegas ke rumah Ghaziyah bagi mengugut dan menakutkannya supaya dia tidak meneruskan usaha murninya itu. Walaupun pembesar-pembesar Quraisy menceroboh masuk ke rumahnya, Ghaziyah tetap menerima tetamu yang tidak diundang itu dengan senyuman.
"Kamu akan mendapat hukuman jika tidak menghentikan dakwah di kalangan wanita Quraisy dengan segera," ugut pembesar-pembesar dengan memandang wajah Ghaziyah.
"Saya tidak akan hentikan apa yang benar," Ghaziyah mempertahankan dirinya di hadapan pembesar-pembesar Quraisy yang semakin marah dengan jawapannya.
"Tangkap Ghaziyah dan ikat pada unta. Kemudian, jemur dia di tengah pancaran matahari sehingga dia mahu kembali ke agama nenek moyang kita," perintah pembesar-pembesar Quraisy kepada orang bawahannya.
"Pastikan ada orang mengawal unta itu supaya tidak ada orang lain yang datang membantu Ghaziyah," pesan pembesar-pembesar Quraisy lagi kepada orang bawahannya.
Dua orang pengawal yang ditugaskan mengawal Ghaziyah yang diikat pada seekor unta yang dijemur di tengah-tengah pancaran matahari padang pasir. Tekaknya kering, mulutnya pecah-pecah, muka dan kulit badannya terbakar digigit pancaran matahari yang terik. Pengawal Quraisy duduk di dalam khemah sambil makan dan minum tanpa mempedulikan rayuan Ghaziyah yang dibiarkan dalam kepanasan matahari tengah hari.
Ghaziyah hanya berserah kepada Allah dengan penderitaan yang sedang dialaminya. Dia yakin Allah tidak membiarkan hambanya diperlakukan dengan kejam. Mulutnya terkumat-kamit menyebut nama Allah sambil mengharungi kepanasan, kesejukan dan kehausan selama tiga hari berturut-turut.
"Ya Allah! Kasihanilah hambamu yang terseksa ini. Saya bermohon kepada-Mu supaya penderitaan saya berkurangan, " Ghaziyah berdoa kepada Allah dengan sisa-sisa tenaga yang hampir kehabisan.
Kuasa Allah mengatasi segala-galanya. Allah mendatangkan sebaldi air kepada Ghaziyah lalu menuangkan ke atas tubuhnya. Dia dapat melihat baldi air itu tergantung di antara bumi dan langit.
Ghaziyah minum air yang dituangkan itu dengan sepuas-puasnya. Tubuhnya yang letih kini kembali bertenaga. Keyakinan kepada kuasa Allah semakin utuh dalam diri Ghaziyah.
"Bagaimana tubuh Ghaziyah itu basah?" Tanya salah seorang pengawal yang keluar dari khemah memeriksa dari mana datangnya bunyi air dituang.
"Cuba kamu periksa sama adakah ikatan Ghaziyah itu terbuka?" balas kawannya yang kelihatan tercengang menyaksikan kejadian di hadapan matanya.
"Ikatannya masih kuat dan mustahil Ghaziyah dapat mengambil air ?" kedua-dua pengawal itu berasa hairan dan terkejut.
"Dari mana kamu dapat air?" tanya salah seorang pengawal yang masih bingung memikirkan bagaimana Ghaziyah dapat mencapai bekas air walaupun masih terikat pada unta.
"Allah, Tuhan semesta alam tidak membiarkan hambanya dizalimi. Doa orang yang dizalimi segera dimakbulkan. Air itu datangnya dari Allah." Ghaziyah menjelaskan dengan tenang kepada dua orang pengawal yang mula rasa takut dengan kejadian itu.
"Sekiranya kata kamu benar, benarlah agama kamu. Agama kamu lebih baik daripada agama kami. Sesungguhnya kami bersaksi Allah tuhan kami dan Muhammad adalah rasulnya," ucap kedua-dua pengawal itu apabila cahaya iman masuk ke jiwa dan hati mereka.
Mereka membebaskan Ghaziyah daripada ikatannya. Kemudian, mereka memohon maaf kepada Ghaziyah kerana membiarkannya terseksa di padang pasir selama tiga hari.
Ghaziyah memaafkan kedua-dua pengawal itu kerana mereka terpaksa menurut perintah tuan mereka hanya bencikan agama Islam. Dengan pertolongan yang diberikan oleh Allah, Ghaziyah berjaya mengislamkan dua orang pengawal Quraisy itu.

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran