KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Tuesday, November 24, 2009

Sekadar titipan biasa...

Salam semua!

Dah lama aku tak melepaskan jari jemari yang mongel ni menari2 dengan bebas di sini. Bukan tidak sudi. Tapi ketandusan idea. Banyak yang ingin diperkatakan. Tapi tak terzahir oleh kata2.

Aku tidak mahu memberikan alasan sibuk kerana itu bukan alasan. Itu adalah kenyataan. Tapi hari ni aku tiada alasan untuk tidak memberikan sedikit coretan di sini kerana hari ini aku kurang sibuk. Bukan tidak sibuk, cuma kurang. Walaupon retina mataku tertacap di skrin excel spreadsheet, sempat juga aku menyelit di ruangan ini. Ruangan yang aku rindui setelah sekian lama menyepi dari berkata2.

Banyak yang ingin diperkatakan. Tapi biarlah kusimpulkan agar ia tidak panjang dan tidak lenguh juga jari jemari aku menekan keyboard laptop ni. Aku perlu mengejar masa dan idea. Kerana sekali ia datang , tidak mungkin ia berpatah balik. So sementara idea masih bersarang di kepala ini, biar aku uraikan di sini saja.

Baru2 ini aku menyertai lawatan yang dianjurkan oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS) bersama dengan office aku. Lawatan sehari itu bertujuan untuk melawat asnaf2 yang diberikan bantuan oleh LZS dan LZS mahu kami lihat sendiri ke mana wang zakat yang diberikan. Tujuan kedua mungkin untuk kami melihat sendiri ketelusan LZS dalam memainkan peranan sebagai pemegang amanah bagi wang kutipan zakat ini.

Apa yang ingin kukatakan di sini, alangkah beruntungnya para asnaf yang bermaustatin di Selangor. Pelbagai bantuan yang diberikan oleh LZS bagi membolehkan mereka meneruskan kehidupan dan menguruskan hidup dengan lebih sempurna. Ya..Selangor adalah negeri yang mempunyai paling banyak syarikat korporat. Sudah tentunya hasil kutipannya sangat sangat memberangsangkan jika dibandingkan dengan negeri2 yang lain.

Mereka yang tiada rumah diberikan rumah secara percuma. Dinamakan Desa Ehsan. hanya basuh kaki saja masuk rumah. Hanya bayar bil letrik dan jugak bil api saja. Bantuan yang lain LZS sediakan seperti bantuan makanan, persekolahan anak2. Malah pengangkutanan anak2 utk ke sekolah hari2 pon disediakan. Untung kan.

Kami berpeluang untuk meninjau dalam rumah asnaf2. Memang cukup semualah. ada peti ais besar 2 pintu, ada mesin basuh automatik. Malah ada mesin jahit Singer yang bukan setakat mesin jahit semata. Siap ada utk jahit tepi apa semua. Untung kan.

Cuma aku dengar juga rungutan para asnaf berkenaan dengan masalah anai2..masalah siling rumah bocor apa semua. Dalam hati aku, bersyukur lah byk bantuan yang dapat. Masalah siling bocor, anai2 apa semua tu selesai la sendiri. Kalau itupon nak harapkan LZS juga tatau la.

Inilah masalah asnaf2 yang dihadapi oleh LZS seperti yang diceritakan oleh pegawai LZS. Masalah fakir miskin ni ialah masalah attitude. Semua nak harapkan LZS. Mereka tidak ada daya usaha sendiri. Nak ubah mentaliti masyarakat itu yang susah. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya.

Sewaktu membuat lawatan ke Desa Ehsan di Jeram kami melewati beberapa rumah kedai kosong dan tertutup. Menurut pegawai LZS itu adalah kilang yang dibina utk perusahaan mee kuning dan juga perusahaan membuat rempah ratus. Tapi terpaksa ditutup kerana tiada tenaga kerja yang ingin meneruskan perusahaan tersebut.

Menurut pegawai LZS, mereka mengeluarkan modal lebih dari 5 juta utk membeli keperluan dan mesin2 tapi disebabkan tidak mendapat kerjasama dari para asnaf2 maka kilang tersebut terbiar begitu saja. Sayang kan. Dalam hati aku, orang2 lain mencari2modal untuk memulakan business. Nak buat pinjaman pon punya susah nak lulus. Tapi mereka yang berruah ini yang rezekinya datang bergolek golek depan mata, masih gagal memanfaatkan apa yang diberi. Sayang sungguh la. Aku sangat kesal dengan sikap sebegini. Sangat2 kesal. Tak terucap oleh kata2.

Banyak lagi lawatan kami ke tempat asnaf2 lain tapi cukuplah satu cerita ini insyaAllah buat masa ni. Idea pon dah makin kering ni. InsyaAllah sekiranya masa mengizinkan aku tak akan lokek mensumbangkan sedikit masa dan idea buat memeriahkan lagi blog kita ni.

Sebelum jari jemariku berhenti menari, aku ingin mengucapkan salam aidiladha buat semua kengkawan dan semoga ibadah korban yang kita lakukan akan membuatkan perjalanan hidup kita lebih berkat. Salam Aidil Adha buat semua!

9 comments:

chedet said...

Best kongsi cerita hang kali nie.. Aku bangga dengan hang NA.. Tulis la lagi kalau ada masa . Salam Aidil Adha.

badabj said...

hhehehehehehe....na raya aji ni mai umah aku......

Aku said...

Det, will try my best..kalau idea mai berderu2 sure aku akan conteng kat sini punyee...

bad,
raya aji dah lepaih..btw, hang dah pindah mana bad?gimme ur add..

badabj said...

hehehehe... nak address.. nk mai nanti call aku.. aku bagitau... kot area nak pi KLIA ja

Aku said...

meh aku teka..area nak p KLIA tu...dengkil ke?ke sepang? kalau sepang tu leh le lajak ke bagan lalang...buat bbq kat sana ke bad...kann..kan..

-Na-

chedet said...

betoi ka yg aku baca niee. Bad semawa pi umah dia? Seatau aku dulu tak berani nak pelawa .. Lanie dok umah sendiri dah kot?

Aku said...

Det, betoi la tu..tu memang bad yang pelawa....apalagi det...kita set tarikh yang sesuai la utk menyerang rumah diaaaaa...

Na

badabj said...

mai la ... ketatak aku yang tak seberapa ni

Anonymous said...

macam mana nak mai kalau tak bagi address nye bad..bak sini address hang...

-Na-

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran