KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Wednesday, December 23, 2009

Engine F-5E , Hilang ka halang dengan pengetahuan terancang?



Oleh Abdullah Ngah

mungkin ramai yang percaya bahawa enjin kapal terbang dicuri. Sebenarnya enjin itu tidak dicuri. Jika anda pernah bekerjs sebagai pegawai kanan kerajaan anda sedia maklum dengan apa yang berlaku pada kementerian pertahanan dan kementerian kewangan itu.

Saya pernah jadi pegawai kerajaan dan saya boleh buat permohonan untuk baiki kenderaan dibawah pengelolaaan saya.

Demikian juga dengan pegawai kanan tentera mereka boleh buat permohonan untuk engin kapala terbang yang rosak itu dibaiki diluar Negara dengan lasan yang lojik.

Kalau permohonan itu tidak diluluskan oleh kementerian pertahanan dan kementerian kewangan sudah tentu engin itu tidak boleh dibawa keluar, kerana engin tidak boleh keluar dari dari bengkel bukan macam tayar kereta yang disimpan dalam stor kerajaan.

Jadi apa yang berlaku ianya mendapat kelulusan kementerian pertahanan dan kementerian kewangan.

Jadi jual menjual engin kapal terbang boleh berlaku dengan mudah, kerana sudah dapat lampau hijau dari dua kementerian.

Kalau tidak macam mana hendak bawa engin itu keluar Negara kerana prosedurnya ketat dan perlu belanja yang besar.

Bercakap pasal curi barangan yang dikawal dengan begitu ketat tidak berlaku, kecuali maklumat yang walaupun dikawal ketat akan bocor juga akhir nya sepertimana berlakunya penjualan engin yang dikatakan berharga RM 50 juta itu.Munasabah atau tidak harga itu bukan isunya.

Bocornya kes ini ada kemungkinan wang hasil penjualan tidak dibahagi dengan adil. Atau dengan kata ada pihak yang baham wang itu lebih banyak berbanding diberi kepada yang berusaha keras menjualnya.

Saya hendak beri contoh, bahawa sebuah kereta mewah dan pajero milik kerajaan Terengganu hilang entah kemana.

Inilah yang berlaku. Hilang kereta dan pajero bukan kerana dicuri tetapi dijual oleh pegawai kanan yang berkhidmat di Kuala Lumpur.

Demikian juga dengan engin kapal terbang yang dikatakan dicuri dan dijual. sebenarnya ia bukan dicuri tetapi dijual dengan satu sendikit yang amat licik oleh pegawai kanan dengan restu dua kemenenterian terbabit.

Yang harus bertanggungjawab ialah menteri pertahanan dan menteri kewangan. Siapa menteri kewangan ketika itu dan siapa pula menteri pertahanan yang meluluskan engin itu dibawa keluar untuk dibaiki diluar negara.

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran