KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Friday, May 9, 2008

Something to share with …………

Assalamualaikum ,

Something to share with …………………………………..

Ada satu ceramah...disampaik an oleh Ustaz Ahmad Ismail daripada Singapura...
Di riwayatkan begini.....


Semasa Nabi Isa berjalan di satu kawasan perkuburan, ia terdengar suara dari dalam satu kubur suara lelaki yang menjerit-jerit meminta tolong dan dalam kesakitan yang amat sangat... Nabi Isa ingin mengetahui apakah yang telah terjadi kepadanya Sebagaimana yang kita tahu nabi Allah Isa mempunyai mukjizat boleh menghidupkan orang yang sudah mati. Maka nabi Allah Isa pun memohon doa kepada Allah SWT sambil menadahkan tangannya ke langit supaya menghidupkan lelaki tersebut.

Doanya dimakbul oleh Allah SWT, maka terbelah kubur itu dan keluarlah seorang lelaki yang sedang terbakar menjerit-jerit meminta tolong. Melihat akan keadaan lelaki tersebut, maka ditanya oleh nabi Isa kepada lelaki itu apakah kamu tidak sembahyang sehingga kamu diseksa sebegini. lelaki itu menjawab.. bahawa ia tidak meninggalkan sembahyang. ditanya lagi oleh nabi Isa adakah kamu tidak berpuasa.. lelaki itu menjawab... saya berpuasa dan lelaki itu pun berkata sesungguhnya ia taat akan perintah Allah SWT.... maka ditanya oleh nabi Isa lagi apakah yang kamu lakukan sehingga kamu diseksa sebegitu rupa? Maka berceritalah lelaki itu... Saya bekerja sebagai penjual kayu api dan saya akan mencari kayu api di hutan dan menjualkannya kepada sesiapa yang hendak membelinya.


Maka pada suatu hari datanglah seorang pembeli menemuinya utk membeli kayu api lalu diberinya wang dan disuruhnya hantar ke rumahnya . Maka pergilah saya mencari kayu dihutan dan apabila sudah dapat seberkas kayu di ikatnya elok-elok dan pergi lah saya hendak menghantar ke rumah si pembeli itu..


Dipertengahan jalan, saya merasa lapar dan teruslah saya berhenti untuk makan.... selepas itu saya pun meneruskan perjalanan ke rumah pembeli kayu itu. Sedang saya berjalan, saya terasa ada sisa makanan yang terselit dicelah gigi saya. maka dicuba berbagai cara mengeluarkannya dgn lidah tetapi tak berjaya.... kemudian dicubanya dengan menggunakan kukunya...tetapi tak berjaya juga. Akhirnya saya pun dengan menggunakan kuku saya mencungkil kayu api yang dipikul itu utk dibuat mencungkil gigi.


Maka akhirnya dapatlah mengeluarkannya. Maka saya teruskan perjalanan dan setelah sampai ke rumah si pembeli itu, saya pun menyerahkan kayu api itu dan terus pulang. Oleh kerana saya tidak meminta halal akan kayu yang saya cungkil dengan kuku saya tu, maka saya diseksa selama 70 tahun sebagaimana yang tuan lihat. Saya menyangka Allah tidak melihat akan perkara yang sekecil ini.... astaghfirullah al azim...
elok lah kita ambil ikhtibar akan riwayat ini...


Adakah kita pernah mengambil barang-barang drpd office samada drpd sekecil-kecilnya seperti paper clip, eraser dan sebagainya dan dibawa balik ke rumah untuk digunakan sendiri ataupun diberikan kepada anak-anak kita ???
Dan juga barang-barang orang lain yang kita pinjam tetapi tidak dikembalikan? Sekecil-kecil barang seperti tupperware, kaset dan sebagainya.. ..?


Sesungguhnya takutlah kita akan azab Allah kerana
mati itu adalah benar...
Azab neraka itu adalah benar...
Dan syurga itu adalah benar...


wassalam...


P/S: TERASA JGK NIH....!!!!

3 comments:

Anonymous said...

bila difikirkan, alangkah baiknya kalau kita tidak diberi kemudahan di office ni. sebab kita intend to utilise it as our personal use samada sedar atau tak.
contoh mcm kita dpt company car, mesti kita akan pakai jugak utk kegunaan harian yang takde kene mengena dengan kegunaan office. cth, balik kg ke, bawa family bercuti guna keta tu ke..tu cth yang besar. yang kecik2 mcm penggunaan photocopy machine , A4 paper yang kita duk pakai nak photocopy ic la, lesen lah etc..adalah lebih baik tak ada dari ada kalau kita fikir2kan. bukan senang nak mencontohi sikap Tok Guru Nik Aziz yang dapat memisahkan urusan kerja dengan urusan peribadi. Apatah lagi nak mencapai tahap Khalifah Umar Ibn Aziz. Semoga dosa kita diampunkan oleh Allah SWT.Amin ya rabbal alamin.

-Na-

hishamhamzah said...

budak baik,
Lu punya tazkirah powerlah . selalulah bagi tazkirah ye. boleh gak chas iman yg semakin lemah ni,

sahabatlu, hishamhamzah

BudakBaik said...

namapon budakbaik kita kasi yg baik2 lee.. benda baik kena kongsi itu yg sebaiknya...

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran