KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Thursday, December 31, 2009

Barah angkara kurang tidur

ANDA mungkin seorang yang sibuk dan aktif menjalankan aktiviti fizikal. Ia bagus kerana kegiatan berpeluh itu mampu mengurangkan risiko kanser khususnya di kalangan wanita.

Namun, jika anda cuma boleh tidur kurang daripada tujuh jam, anda akan berdepan dengan risiko barah yang lebih tinggi.

Menurut Felo Pencegahan Kanser di Institut Barah Kebangsaan Amerika Syarikat, Prof. James McClain, mereka yang sangat aktif menunjukkan pengurangan risiko barah sehingga 25 peratus berbanding yang tidak aktif.




Bagaimanapun, apabila kajian terhadap paten tidur golongan aktif dilakukan, didapati mereka yang tidur kurang daripada tujuh jam semalaman berdepan dengan risiko barah hampir dua kali ganda berbanding dengan mereka yang tidur lebih tujuh jam.

Kajian selama 10 tahun itu melibatkan 5,968 wanita di Maryland berumur 18 tahun ke atas.

EKSTRA: Imbasan menggunakan mesin MRI menunjukkan aktiviti otak di bahagian yang berfungsi merasakan sakit meningkat semasa kita melihat orang sakit. Kemampuan itu disebut sebagai kesakitan fungsi. "Orang yang mengalami kesakitan fungsi akan berasa sakit meskipun dia tidak cedera secara fizikal," kata penyelidik di Universiti Birmingham, Dr. Stuart Derbyshire.

Wednesday, December 30, 2009

Devic ragut kehidupan




Seorang ratu cantik berisiko buta dan lumpuh tiba-tiba.

"PENGLIHATAN beransur kabur sehingga satu hari mata kiri saya tidak dapat melihat apa-apa lagi. Ia pengalaman yang sangat menakutkan.

"Seminit lalu, saya mampu melihat seperti manusia biasa, tetapi minit berikutnya saya hanya melihat kegelapan.

"Penyakit Devic ini bukan sekadar meragut penglihatan malah memberi tekanan pada jiwa saya.

"Selain banyak menangis serta hilang keyakinan diri, saya juga merasakan hidup ini tidak berguna lagi," luah Nicola Thomas, 23, seorang gadis jelita yang pernah memenangi gelaran Ratu Cantik Caerphilly 2010 di bandar kelahirannya, Wales Selatan.

Tahun lalu, Nicola hilang penglihatan mata kirinya buat seketika namun sembuh sebelum kembali buta awal tahun ini.

Nasibnya lebih malang apabila doktor memberi amaran bahawa dia mungkin boleh buta pada bila-bila masa.

Punca tidak diketahui

Sungguhpun begitu, Nicola yang layak bertanding bagi merebut mahkota Ratu Cantik Wales pada musim panas depan, mempunyai impian untuk mewakili Wales pada pertandingan Ratu Cantik Dunia sebelum dia menjadi buta buat selama-lamanya.

"Tiada siapa tahu bila sebelah lagi mata saya akan buta tetapi saya mahu berusaha sedaya upaya bagi mencapai impian semasa saya masih boleh melihat," katanya yang mula menyedari penglihatan mata kirinya menjadi kabur dua tahun lalu semasa menonton televisyen bersama ibunya, Carol, 45.

Penyakit Devic atau nama penuhnya Devic Neuromyelitis Optica ditakrifkan sebagai penyakit yang jarang berlaku dan tidak diketahui puncanya.

Menurut Pakar Perunding Oftalmologi, Hospital Mata Nasional Tun Hussein Onn, Dr. Zainal Mohamad, asas penyakit Devic ialah keradangan yang berkait dengan sistem imun.


TANPA diduga, dunia cerah Nicola Thomas tiba-tiba sahaja menjadi gelap angkara penyakit Devic.


"Penyakit ini mengakibatkan sistem myelin iaitu tisu di dalam saraf rosak dan menjadikan perjalanan pantas rangsangan saraf terbatas.

"Cuba bayangkan saraf kita seperti sosej yang bersambung-sambung, apabila berlaku kerosakan myelin, sosej itu akan menyusut dan hilang.

"Proses yang dikenali sebagai demyelination ini menyebabkan transmisi rangsangan ke saraf pusat terencat," jelas beliau.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai fenomena itu, Zainal berkata, sesetengah kes penyakit ini dapat dikesan menerusi pemeriksaan imbasan MRI.

"Jika didapati ada kelainan pada saraf tunjang dan saraf optik serta pesakit berdepan dengan beberapa kegagalan fungsi organ, pesakit itu berdepan dengan serangan yang boleh berlaku serentak ataupun berasingan.

"Devic akan menyerang dua struktur tubuh iaitu saraf tunjang dan saraf optik atau mata.

"Apabila seseorang pesakit itu menghidap Devic, dua simptom awal ialah masalah penglihatan dan kelumpuhan saraf seperti kebas, lumpuh dan tidak boleh membuang air besar atau kecil.

"Walau bagaimanapun spektrum kegagalan fungsi berbeza-beza dan bergantung kepada keadaan pesakit. Buta boleh menjadi petanda awal dan ia juga mungkin kesan terakhir kepada penyakit ini," katanya.

Antara petanda seseorang itu menghidap penyakit berkaitan saraf ini ialah pesakit mungkin berdepan dengan masalah tangan tidak boleh diangkat, kaki tidak boleh digerakkan dan buta. Lebih serius, pesakit tidak dapat membuang air kecil dan besar serta lumpuh seluruh badan.




Ancam kanak-kanak

"Bagaimanapun simptom penyakit ini tidak dapat dijangka yang mana datang dahulu kerana ia bergantung kepada masa dan jenisnya," ujar Zainal.

Tidak menolak kemungkinan kanak-kanak berdepan risiko Devic, beliau memberitahu: "Tidak dapat ditentukan had umur. Malah, menurut kajian, kanak-kanak seawal usia empat tahun boleh mendapat penyakit ini.

"Bahkan saya pernah mengendalikan kes budak berusia tujuh dan lapan tahun," katanya.

Bagi merawat penyakit yang lebih banyak dilaporkan terjadi di Asia ini, rawatan intensif akan diberikan kepada pesakit bagi mengelak ia daripada berulang.

"Pesakit Devic boleh dikelaskan kepada beberapa kumpulan, antaranya klasik dan berulang. Bagi kelas klasik, pesakit akan mengalami serangan buta dan lumpuh dalam masa yang sama ataupun selang beberapa hari.

"Imbasan MRI terhadap pesakit tidak menemukan sebarang tanda ganjil pada otak tetapi pada saraf mata dan tulang belakang.

"Pesakit Devic daripada kumpulan ini berdepan serangan Devic sekali sahaja dan tiada potensi penyakit berulang.

"Sebaliknya, jika pesakit itu hanya mengalami simpton ringan dan tidak melibatkan kedua-dua saraf, potensi untuk penyakit itu berulang dalam jarak tiga atau empat tahun sangat besar.

"Malah 70 peratus daripada kes Devic kini dilaporkan adalah jenis yang berulang," jelasnya.

Merujuk kepada kes Nicola, Zainal mengatakan ratu itu tergolong dalam kumpulan berulang dan tidak menolak serangan pernah berlaku sebelum ini.

"Menurut laporan akhbar, Nicola pernah mengalami buta sementara pada mata kiri sebelum dia mampu melihat dan kini buta semula.

"Namun, jika kerap berulang, penyakit ini akan merosakkan saraf yang membawa kepada buta kekal walaupun pesakit masih dalam rawatan dan mengambil ubat khas.

"Kes Devic berulang pula lebih banyak melibatkan golongan dewasa berbanding kanak-kanak," ujarnya.

Tuesday, December 29, 2009

Tun Mahathir persoal keputusan ganti jet MiG-29

Walaupun dah 4 tahun aku tarik handbrake dari jadi anggota TUDM.. tapi awat tak tau semenjak dua tiga menjak nie berita pasai TUDM menjadi pemanas telinga aku pulak.. Aku tak reti nak ulas panjang bab2 keselamatan negara nie,,. Tapi yang aku dok pikiaqnya.. Lebih tak SELaMAT Negara nie, kalau soal "DUIT & MASYUUKKKK " di Halaikan dengan COP KESELAMaTAN NEGARA.. Ca tanya geng kita hat dok gherja lagi ngan TUDM ,(Jas bukan nama sebenaq) kot2 dia buleh ulas panjang..

Sebelum baca artikel dibawah nie hangpa boleh cx tengok berita masyuk yg lain kat sini
atau di sini
atau pasai SUKhoi kat Sini dan Sini dan Boleh jugak korek balik cerita pasai Dato Seri Adib Adam bekas menteri pertahanan @bekas ketua menteri melaka yang bergelumang dengan Skyhawk lebih dari RM1 Billon serta Amin Shah Omar Shah sepatutnya membekal 27 kapal peronda bernilai 24 billion ringgit tetapi sehingga pertengahan 2006 hanya 2 buah kapal peronda sahaja yang siap kat Sini.

KUALA LUMPUR, 29 Dis: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan adakah kepentingan orang tengah mempengaruhi keputusan mengisytiharkan jet pejuang MiG-29 Tentera Udara Di-Raja Malaysia tidak dapat digunakan.

"Penjualan dan pembelian pesawat oleh kerajaan mampu memberi keuntungan besar (berjuta-juta) kepada orang tengah.

"Apakah ada kepentingan orang tengah yang mempengaruhi keputusan kondem MiG-29 untuk beli yang baru?" beliau mempertikaikan.

Beliau juga mempersoalkan, dalam keadaan ekonomi negara sekarang, mampukah ratusan juta ringgit dibelanjakan untuk pesawat ganti?

"Jika kita beli ganti lagi ratusan juta diperlukan," katanya

Dr Mahathir percaya, ada cara untuk membaikpulih pesawat pejuang dan pesawat lain.

"Tak bolehkah kita baikpulih MiG-29 ini? Kalau kita tak boleh, orang Rusia mungkin boleh. Mungkin India juga boleh.

"Jika pesawat pejuang yang berharga ratusan juta hanya tahan 20 tahun, lebih baik kita tidak ada pesawat pejuang," kata beliau dalam blognya.

Beliau mengingatkan, walaupun pesawat tentera Rusia lebih murah daripada buatan Amerika, tetapi wang yang banyak terpaksa dibelanja juga ratusan juta ringgit akan hilang jika pesawat yang ada diisytiharkan tidak boleh digunakan lagi.

Beliau membangkitkan, banyak negara-negara lain, termasuk India, menggunakan pesawat ini.

"Apakah mereka juga tidak dapat guna MiG-29 mereka lebih daripada 20 tahun?

"Apakah mereka sudah kondem pesawat MiG mereka seawal ini?"

Beliau juga mengingatkan, walaupun pesawat Amerika kononnya tahan lebih lama, tetapi apabila wang untuk membeli MiG-29 digunakan untuk membeli pesawat F/A-18, "akhirnya kita tahu syarat ketat yang dikenakan oleh Amerika Ayarikat".

"Mereka tidak beri "source code" yang mana ini menghadkan kegunaan F/A-18 untuk pameran sahaja," katanya.

Dr Mahathir berharap, kerajaan membatalkan keputusan untuk mengisytiharkan MiG-29 tidak boleh digunakan dan pesawat sedia ada dibaikpulih.

Wednesday, December 23, 2009

Engine F-5E , Hilang ka halang dengan pengetahuan terancang?



Oleh Abdullah Ngah

mungkin ramai yang percaya bahawa enjin kapal terbang dicuri. Sebenarnya enjin itu tidak dicuri. Jika anda pernah bekerjs sebagai pegawai kanan kerajaan anda sedia maklum dengan apa yang berlaku pada kementerian pertahanan dan kementerian kewangan itu.

Saya pernah jadi pegawai kerajaan dan saya boleh buat permohonan untuk baiki kenderaan dibawah pengelolaaan saya.

Demikian juga dengan pegawai kanan tentera mereka boleh buat permohonan untuk engin kapala terbang yang rosak itu dibaiki diluar Negara dengan lasan yang lojik.

Kalau permohonan itu tidak diluluskan oleh kementerian pertahanan dan kementerian kewangan sudah tentu engin itu tidak boleh dibawa keluar, kerana engin tidak boleh keluar dari dari bengkel bukan macam tayar kereta yang disimpan dalam stor kerajaan.

Jadi apa yang berlaku ianya mendapat kelulusan kementerian pertahanan dan kementerian kewangan.

Jadi jual menjual engin kapal terbang boleh berlaku dengan mudah, kerana sudah dapat lampau hijau dari dua kementerian.

Kalau tidak macam mana hendak bawa engin itu keluar Negara kerana prosedurnya ketat dan perlu belanja yang besar.

Bercakap pasal curi barangan yang dikawal dengan begitu ketat tidak berlaku, kecuali maklumat yang walaupun dikawal ketat akan bocor juga akhir nya sepertimana berlakunya penjualan engin yang dikatakan berharga RM 50 juta itu.Munasabah atau tidak harga itu bukan isunya.

Bocornya kes ini ada kemungkinan wang hasil penjualan tidak dibahagi dengan adil. Atau dengan kata ada pihak yang baham wang itu lebih banyak berbanding diberi kepada yang berusaha keras menjualnya.

Saya hendak beri contoh, bahawa sebuah kereta mewah dan pajero milik kerajaan Terengganu hilang entah kemana.

Inilah yang berlaku. Hilang kereta dan pajero bukan kerana dicuri tetapi dijual oleh pegawai kanan yang berkhidmat di Kuala Lumpur.

Demikian juga dengan engin kapal terbang yang dikatakan dicuri dan dijual. sebenarnya ia bukan dicuri tetapi dijual dengan satu sendikit yang amat licik oleh pegawai kanan dengan restu dua kemenenterian terbabit.

Yang harus bertanggungjawab ialah menteri pertahanan dan menteri kewangan. Siapa menteri kewangan ketika itu dan siapa pula menteri pertahanan yang meluluskan engin itu dibawa keluar untuk dibaiki diluar negara.

Thursday, December 17, 2009

Maaf, saya tak kahwin dengan Zizie

KUALA LUMPUR, Dis 16 — Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin hari ini menafikan bahawa beliau akan berkahwin dengan pelakon terkenal tanah air, Zizie Ezette.

“Saya tidak cukup kacak untuk beliau,” kata wakil rakyat Barisan Nasional itu ketika dihubungi melalui telefon selepas wakil media gagal menjejakinya di Bangunan Parlimen di sini.

Desas-desus yang mengatakan Bung Moktar, 50, akan berkahwin dengan Zizie, 31, merebak dengan pantas di Parlimen sejak pelakon itu membuat pengakuan dilamar seorang Anggota Parlimen dari Sabah baru-baru ini.

Sebelum itu, Bung Moktar telah berjanji untuk datang ke bangunan Parlimen untuk berjumpa dengan beberapa wakil media yang ingin mendapatkan kepastian mengenai hubungan beliau dan Zizie.

Bagaimanapun, wakil media kemudiannya dimaklumkan melalui SMS bahawa beliau sibuk dan terpaksa menghadiri satu mesyuarat hari ini.

“Sorry, there is no kahwin kahwin kahwin, hahahaha,” katanya dalam satu lagi SMS kepada media.

Ditanya sama ada beliau telah melamar Zizie menerusi SMS, Bung Moktar tidak membalasnya. Selain media, ramai Anggota Parlimen turut tercari-cari Bung Moktar untuk mengesahkan perkara itu.

Rakan karib beliau, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, ketika dihubungi, enggan memberi sebarang komen manakala

Datuk Ismail Kassim (BN-Arau) pula berkata, perkara itu soal peribadi dan beliau tidak tahu mengenainya.

Bung Moktar telah berkahwin dan mempunyai empat anak. — Bernama

Monday, December 14, 2009

Lima kesilapan kewangan

Hampir semua orang pernah melakukan kesilapan berhubung isu wang. Ketahuilah beberapa kesilapan yang biasa dilakukan oleh kebanyakan ibu bapa ketika mendidik anak tentang kewangan dan cara membetulkannya. Berikut adalah antara kesilapan yang kerap dilakukan ibu bapa.


BERIKAN anak elaun dan ingatkan anak untuk membuat pembayaran bagi
apa-apa yang ingin mereka miliki. - Gambar hiasan

1. Menjadi mesin pengeluar wang versi manusia

Menguruskan segala urusan jual beli anak membuatkan anda kelihatan seperti menjadi mesin pengeluar wang versi manusia. Sepatutnya, berikan anak elaun dan ingatkan mereka untuk membuat pembayaran bagi apa-apa yang ingin mereka miliki. Sama ada untuk membeli buku dari kedai atau mendapatkan barangan permainan kegemaran, anak seharusnya bijak membuat pembayaran sendiri. Tindakan itu boleh mengurangkan mereka daripada merungut sekali gus membolehkan mereka mengasah kemahiran mengira atau matematik. Menerusi cara itu juga, anak-anak boleh belajar daripada kesilapan mereka. Dengan membuat pembayaran sendiri, anak-anak akan lebih menghargai barangan yang diperoleh atau dibeli.

2. Terlepas pandang pengajaran harian

Jangan lepaskan peluang untuk berbincang dengan anak tentang isu-isu berkenaan ekonomi yang ringkas dalam persekitaran berbeza setiap hari. Sewaktu membeli-belah, ibu bapa boleh menerangkan mengapa tindakan memilih bungkusan produk berkos lebih rendah lebih baik. Terangkan juga mengapa menambah stok barangan dapur ketika musim jualan murah merupakan satu tindakan yang baik. Berikan penjelasan kepada anak bahawa dengan menjimatkan RM10 setiap minggu, jumlah yang dijimat dalam tempoh sebulan boleh mencecah RM40 atau sekitar RM480 setahun.


ANDAINYA terdapat duit kecil, masukkan wang tersebut ke dalam bank dan
tunjukkan kepada anak bagaimana duit itu bertambah. - Gambar hiasan

3. Tidak melibatkan anak dalam matlamat jangka masa panjang

Pengurusan wang yang kukuh melibatkan dua perkara penting. Pertama, membuat perancangan awal dan kedua, membuat pilihan. Jika anda merancang sebuah percutian, beritahu anak tentang isu bajet yang melibatkan kos tiket penerbangan, hiburan dan penginapan. Andainya terdapat duit kecil, masukkan wang tersebut ke dalam bank dan tunjukkan kepada anak bagaimana duit itu bertambah.

4. Terlepas peluang untuk memberi anak motivasi tentang tabiat menabung

Jika ada peluang, tunjukkan kepada anak bagaimana sesuatu pelan kewangan berfungsi dan mengapa sumbangan atau tabungan wang yang sedikit adalah penting dalam jangka masa panjang.

5. Tidak menerangkan bagaimana kad kredit berfungsi

Seorang pelajar firma pinjaman wang, Nellie Mae pernah menganggarkan, purata hutang yang ditanggung oleh seseorang pelajar universiti ialah sekitar RM5,000. Jumlah tersebut berkemungkinan besar berganda apabila mereka tamat pengajian di menara gading. Dari situlah bermulanya satu masalah sebenar. Anak remaja yang gagal memahami atau menguruskan hutang kad kredit seawal usia 18 tahun, lebih cenderung berdepan dengan masalah besar di kemudian hari. Benarkan anak berlatih menggunakan kad pra-bayar atau kad debit terlebih dahulu. Kad-kad seperti itu menawarkan kemudahan bagi menetapkan had tunai mingguan yang terhad. Ibu bapa juga boleh mendapatkan status penggunaan wang itu menerusi e-mel dan menentukan sama ada perlu atau tidak perbincangan lanjutan untuk mendidik anak agar mereka lebih berhemah ketika berbelanja.

Sunday, December 13, 2009

Jika pasangan curang


KENANG kembali saat pertama anda bertemu pasangan dan mengapa dia tertarik kepada anda. - Gambar hiasan


JIKA berlaku sebarang masalah dalam perhubungan seperti kehadiran orang ketiga, kesalahan sering diletakkan di atas bahu pasangan kerana sanggup menduakan anda. Sedangkan, anda sudah memberikan yang terbaik dalam perhubungan.

Ungkapan seperti 'apa salah saya', 'tidak cukupkah selama ini' dan 'apa yang kau mahu lagi,' sering dilontarkan ketika berlaku perbalahan dalam perhubungan suami isteri atau pasangan kekasih.

Namun, sedarkah anda bahawa sebahagian punca berlakunya kecurangan itu datang daripada diri anda sendiri. Kebiasaannya, pasangan pula tidak mampu untuk berterus-terang.

Hakikatnya, apabila timbul masalah seperti pasangan curang, anda tidak perlu memberontak. Sebaliknya, cuba atasi perasaan dan selesaikannya dengan cara terbaik. Tindakan mencaci dan memaki pasangan akan menambahkan lagi kekusutan perhubungan.

Minggu ini, Kosmo! memberikan beberapa tip untuk berhadapan dengan masalah pasangan yang curang.

1-Terima dengan tenang: Apabila mengetahui si dia curang, anda pasti akan berasa sedih dan mungkin melakukan perbuatan di luar kawalan. Sebaiknya, cuba selidik sama ada ia benar-benar berlaku atau hanya anda yang terlebih cemburu.

2-Cuba berbincang: Jika ia benar, cuba ajak pasangan berbincang dan tanya kenapa dia bertindak sedemikian. Jangan pula menjadi terlalu emosi sehingga memaki pasangan. Tarik nafas dalam-dalam apabila anda berasa terlalu marah.

3-Bermuhasabah diri: Anda perlu ingat musibah yang berlaku diturunkan oleh Tuhan. Ia adalah sebagai dugaan kita di muka bumi. Mungkin ia sebagai balasan terhadap sesuatu yang pernah anda lakukan dahulu atau sebagai satu cara Tuhan menguji kita.

4-Dekatkan diri kepada Tuhan: Tidak kira apa jua kepercayaan anda, dekatkan diri dengan Tuhan. Ia mampu memberikan ketenangan yang sejati. Berdoalah supaya musibah yang melanda berakhir seperti yang anda ingini.

5-Cari teman untuk berkongsi masalah: Masalah perlu dikongsi dan jangan dipendam kerana ia hanya memburukkan keadaan. Anda juga akan menjadi lebih muram serta tidak mampu melakukan tugasan harian jika terus menyembunyikan masalah yang sedang dihadapi.

6-Kenali kekurangan diri: Percaya atau tidak, anda merupakan sebahagian daripada punca kecurangan. Mungkin anda seorang yang perengus, kuat membebel, tidak hormat kepada pasangan, tidak suka memasak, pemalas atau pengotor. Kenang kembali saat pertama anda bertemu pasangan dan mengapa dia tertarik kepada anda. Mungkin tarikan itu telah hilang. Cuba lihat pada diri sendiri dan cari apa yang disukai oleh pasangan.

7-Cuba perbaiki diri: Ubah segala kekurangan diri. Jangan terlalu memaksa dan cuba buktikan bahawa anda layak untuk disayangi. Tidak salah anda berubah demi kebahagiaan keluarga.


APABILA timbul masalah seperti pasangan curang, anda tidak perlu memberontak. - Gambar hiasan


8-Tumpukan perhatian terhadap keluarga: Mungkin anda mengabaikan keluarga dan pasangan. Sebab itulah, mereka mencari kebahagiaan di luar. Luangkan masa hujung minggu dengan sebaiknya seperti melakukan aktiviti riadah atau makan malam bersama. Libatkan seluruh keluarga dalam proses tersebut.

9-Lakukan aktiviti: Apabila terlalu runsing, ramai yang memilih untuk menyendiri. Sebaiknya, sibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti yang boleh membuatkan anda terlupa seketika masalah yang dihadapi. Bagus juga jika anda dapat meluangkan sedikit masa di pusat kecantikan atau spa untuk menghilangkan tekanan.

10-Dapatkan nasihat pakar: Jika masalah berpanjangan dan penceraian mungkin berlaku, dapatkan nasihat pakar dan ajak pasangan menghadiri sesi kaunseling. Demi kebaikan keluarga, berdamai adalah jalan terbaik untuk dilakukan.

Saturday, December 12, 2009

Hargai isteri anda

Apabila setiap pengorbanan yang dilakukan isteri dihargai oleh suami, pastinya hubungan itu akan menjadi lebih membahagiakan.


APABILA isteri bahagia dengan apa yang dilakukan, maka perasaan mereka akan tenang dan gembira. - Gambar hiasan


MUNGKIN kita biasa mendengar isteri mengungkit setiap benda yang dilakukan untuk memastikan kelancaran rumah tangga. Mengapa isteri mengungkit?

Dalam hal ini, tidak hairan jika sesetengah isteri mengungkit setiap benda yang dilakukan jika suaminya langsung dan buat-buat tidak nampak pengorbanan yang dilakukan isteri.

Lebih malang lagi, isteri sudah banyak berkorban sejak mula bercinta sehingga mendirikan rumah tangga dan memperoleh anak yang banyak, tetapi si suami masih tidak tahu menghargai, sebaliknya asyik menyalahkan isteri dengan menuduh isteri tidak pandai mengurus rumah tangga.

Justeru suami harus tahu di manakah punca dan bagaimana untuk mengelak isteri daripada mengungkit dalam keadaan marah. Berikut beberapa tip untuk menghargai isteri.

1. Isteri bukan pembantu rumah

Ramai suami menganggap bahawa kerja-kerja rumah adalah tanggungjawab isteri 100 peratus. Walhal dalam Islam, tidak ada hukum yang mengatakan bahawa isteri wajib melakukan kerja-kerja rumah.

Cuma, ajaran Islam mengatakan bahawa wanita berkahwin wajib taat kepada suami, menjaga harta dan maruah suami dengan baik dan mereka akan dijamin masuk syurga. Itu sahaja. Atas jaminan itulah ramai wanita tidak berkira dengan kerja-kerja rumah yang mereka lakukan selama ini.

2. Ingat tarikh penting

Manusia memang suka dihargai dan dikejutkan dengan pemberian hadiah oleh sesiapa sahaja apatah lagi daripada orang yang disayangi.

Jika suami seorang yang prihatin dan menyayangi isterinya, apalah salahnya jika dia memberikan hadiah kepada isterinya. Hadiah tidak perlu terlalu mahal.

Jika bajet anda tidak mencukupi, sekuntum bunga dan sekeping kad sudah memadai.

Hati isteri akan tersentuh dengan pemberian hadiah dan lebih terharu jika anda sempat menulis sepatah dua kata penghargaan di dalamnya seperti 'terima kasih di atas segala pengorbanan sayang selama ini.'

3. Isteri adalah manusia

Mereka ialah kaum wanita yang penuh dengan perasaan emosi. Apabila mereka reda dan bahagia dengan setiap perkara yang mereka lakukan, maka perasaan mereka tenang dan gembira.

Namun jika mereka tertekan dengan apa yang berlaku, maka emosi mereka mulai berkecamuk dan sering ingin mencari jalan keluar daripada masalah yang mereka hadapi.

4. Ringankan tugas isteri

Suami perlu turun padang membantu isteri, jika setiap hari isteri anda bertungkus lumus memasak, membasuh dan mengemas rumah.

Jika anda tidak mahir memasak makanan yang berat seperti lauk pauk, cukup sekadar menggoreng ikan atau telur. Cuba perhatikan isteri anda yang sedang menikmati makanan yang anda masak. Tentu dia berasa gembira.

5. Bawa isteri berehat

Kebanyakan suami menganggap berjauhan daripada isteri adalah suatu kebebasan baginya. Apa kata anda terbalikkan situasi itu.

Sentiasa bawa isteri berjalan-jalan dan berehat di tempat-tempat peranginan. Walaupun ia nampak remeh, tetapi setiap isteri pasti akan menghargai saat-saat manis itu.

6. Ciuman khas

Cuba anda tanya diri sendiri bilakah kali terakhir anda mencium dahi isteri anda ketika dia berehat setelah begitu penat bekerja.

Tahukah anda ciuman anda di dahi atau kucupan di bibirnya dapat menghilangkan segala kepenatan dan tekanan pada dirinya hari itu. Begitulah kuatnya kuasa ciuman suami kepada isteri.

7. Penuhi hajat isteri

Bukan semua hajat isteri boleh dipenuhi oleh suami. Jika isteri berhajatkan sebuah mesin basuh ataupun mesih jahit, pihak suami mungkin terpaksa berfikir dua atau tiga kali sebelum memenuhinya.

Bagaimanapun, jika anda tidak dapat memenuhi hajat isteri dalam masa terdekat, simpanlah hajat itu dan tunaikanlah apabila anda berpeluang kelak.

8. Beri pujian kepada isteri

Jangan lokek memberi pujian kepada isteri dengan mengatakan dia cantik dan kemas. Pujian itu penting untuk menaikkan semangat isteri tatkala semangatnya hilang dan luntur.

9. Dengar pendapat isteri

Suami isteri perlu sering bertukar-tukar pendapat, tidak kira taraf pendidikan atau profesionalisme mereka. Kemudian, berbincanglah tentang hal rumah tangga dan masa depan. - NUR AISHAH MOHD. AMIN

Friday, December 11, 2009

45 minit 'baiki' jantung

rawatan injap jantung tanpa pembedahan terbuka lebih mudah dan cepat sembuh.




BAGI Sasterawan Negara, Datuk Shahnon Ahmad, 76, masalah pernafasan yang dialaminya sentiasa membuatkan beliau mudah kepenatan. Namun, pada 26 November lalu, setelah menjalani implantasi injap aorta bagi menggantikan injap yang sempit (stenosis) menerusi teknik kateter Transcatheter Aortic Valve Implantation atau TAVI, kesihatan beliau bertambah baik. Malah kadar pernafasan beliau turut memberangsangkan.

Alternatif dan inovasi terbaru TAVI Medtronic CoreValve di Malaysia dan pertama di Asia itu menurut Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Jantung Negara (IJN), Datuk Seri Dr. Robaayah Zambahari, cukup berkesan dalam merawat pesakit jantung yang mengalami kesempitan injap aortik.

Ujarnya, ramai yang tidak sedar mengenai penyakit injap jantung, terutama yang melibatkan kemerosotan stenosis aorta akibat pertambahan usia.


KIRI: COREVALVE akan mengembang secara automatik mengikut suhu badan.

KANAN: KATETER dimasukkan dari pangkal paha pesakit.

BAWAH: STENOSIS aorta punca injap jantung bermasalah.


Biasanya, ia berlaku pada golongan lanjut umur di mana injap jantung menjadi keras dan sempit. Kerosakan injap aortik boleh juga disebabkan oleh demam reumatik dan injap aortik bikuspid kongenital.

Ini menyebabkan injap yang bertindak sebagai pintu dari jantung tidak dapat mengepam darah yang membawa oksigen dan nutrien ke seluruh tubuh dengan sempurna.



"Dengan keadaan fizikal yang lemah dan ditambah pelbagai penyakit lain, golongan ini amat berisiko bagi pembedahan secara terbuka," jelas Robaayah.

Justeru, prosedur yang hanya melibatkan satu insisi kecil pada pangkal paha (trans-femoral) akan dilakukan bagi memasukkan kateter.

Mengembang

Bagi pesakit yang mempunyai masalah kesempitan atau saluran tersebut tersumbat, satu lagi alternatif ialah dengan melakukan prosedur ini melalui saluran darah subklavian yang terdapat di bawah tulang selangka.

Jelas Robaayah, CoreValve tersebut akan ditempatkan di posisi injap aortik yang rosak, berfungsi sebagai injap gantian yang dimasukkan menerusi penggunaan kateter.

Dengan melalui saluran darah hingga sampai ke injap aorta yang rosak secara perlahan-lahan, CoreValve tersebut akan dilepaskan sehingga mencapai saiz yang mencakupi injap asal.

"Alatan tersebut akan mengembang secara automatik mengikut suhu badan. Dalam masa yang sama, CoreValve akan mengembang dan menolak injap yang rosak ke tepi dan menggantikannya dengan injap baru," ujar Robaayah.


ROBAAYAH

Prosedur ini hanya mengambil masa selama 45 minit.

Ketua Jabatan Kardiologi IJN, Datuk Dr. Rosli Mohd. Ali menjelaskan, tiga pesakit yang telah menjalani prosedur itu setakat ini telah menunjukkan kadar penyembuhan yang amat pantas.

"Beberapa jam selepas pembedahan, pesakit sudah boleh bangun dan bergerak tanpa bantuan. Malah kadar pernafasan ketiga-tiga pesakit itu juga semakin baik," katanya.

Selain itu, prosedur ini juga berjaya mengurangkan risiko selepas pembedahan termasuk penggunaan ubat bius serta jangkitan pada luka pembedahan.

"Walaupun jangka hayat penggunaan alatan ini tidak dapat dipastikan namun sepanjang sembilan tahun digunakan di beberapa institusi perubatan di Amerika Syarikat dan Eropah, ia menunjukkan perkembangan positif tanpa kesan sampingan," jelasnya lagi. - SHANIKA ABDULLATIB

Tuesday, December 1, 2009

LAGI .....ISTIMEWA KENANGAN TINGKATAN 6


Sunyi rasanya blog kita ni,,,, mungkin ramai dah mempunyai altenatif lain untuk berhubung dengan kawan-kawan. Tak per, kali ni aku selitkan sikit gambaq kenangan puteri-puteri SMP. Gambaq ni sapa yang amek pon aku tak ingat sangat, tapi masa ni kita baru dapat keputusan peksa pertengahan tahun.

Gambaq ni campoq 6A1 ngan 6A2. Lokasi kat belakang kelas 6A1. Antara yang masih ingat nama-nama dia, Fizah, Normawan, Saraswathy, Eunice Dalmasio, Suriani, Ratna Saerah dan yang lain tu ,, , tolong recall kan memori aku.. Hihihihihi...

Dengaq cita, si Eunice ni dah peluk Islam dan kawen ngan orang kita. Aminnn.. Mungkin semua orang masih kenai dia. Saraswathy plak , tatau mana pi la ni... Ntah2 dah jadi somebody.....

Thursday, November 26, 2009

Tuesday, November 24, 2009

Sekadar titipan biasa...

Salam semua!

Dah lama aku tak melepaskan jari jemari yang mongel ni menari2 dengan bebas di sini. Bukan tidak sudi. Tapi ketandusan idea. Banyak yang ingin diperkatakan. Tapi tak terzahir oleh kata2.

Aku tidak mahu memberikan alasan sibuk kerana itu bukan alasan. Itu adalah kenyataan. Tapi hari ni aku tiada alasan untuk tidak memberikan sedikit coretan di sini kerana hari ini aku kurang sibuk. Bukan tidak sibuk, cuma kurang. Walaupon retina mataku tertacap di skrin excel spreadsheet, sempat juga aku menyelit di ruangan ini. Ruangan yang aku rindui setelah sekian lama menyepi dari berkata2.

Banyak yang ingin diperkatakan. Tapi biarlah kusimpulkan agar ia tidak panjang dan tidak lenguh juga jari jemari aku menekan keyboard laptop ni. Aku perlu mengejar masa dan idea. Kerana sekali ia datang , tidak mungkin ia berpatah balik. So sementara idea masih bersarang di kepala ini, biar aku uraikan di sini saja.

Baru2 ini aku menyertai lawatan yang dianjurkan oleh Lembaga Zakat Selangor (LZS) bersama dengan office aku. Lawatan sehari itu bertujuan untuk melawat asnaf2 yang diberikan bantuan oleh LZS dan LZS mahu kami lihat sendiri ke mana wang zakat yang diberikan. Tujuan kedua mungkin untuk kami melihat sendiri ketelusan LZS dalam memainkan peranan sebagai pemegang amanah bagi wang kutipan zakat ini.

Apa yang ingin kukatakan di sini, alangkah beruntungnya para asnaf yang bermaustatin di Selangor. Pelbagai bantuan yang diberikan oleh LZS bagi membolehkan mereka meneruskan kehidupan dan menguruskan hidup dengan lebih sempurna. Ya..Selangor adalah negeri yang mempunyai paling banyak syarikat korporat. Sudah tentunya hasil kutipannya sangat sangat memberangsangkan jika dibandingkan dengan negeri2 yang lain.

Mereka yang tiada rumah diberikan rumah secara percuma. Dinamakan Desa Ehsan. hanya basuh kaki saja masuk rumah. Hanya bayar bil letrik dan jugak bil api saja. Bantuan yang lain LZS sediakan seperti bantuan makanan, persekolahan anak2. Malah pengangkutanan anak2 utk ke sekolah hari2 pon disediakan. Untung kan.

Kami berpeluang untuk meninjau dalam rumah asnaf2. Memang cukup semualah. ada peti ais besar 2 pintu, ada mesin basuh automatik. Malah ada mesin jahit Singer yang bukan setakat mesin jahit semata. Siap ada utk jahit tepi apa semua. Untung kan.

Cuma aku dengar juga rungutan para asnaf berkenaan dengan masalah anai2..masalah siling rumah bocor apa semua. Dalam hati aku, bersyukur lah byk bantuan yang dapat. Masalah siling bocor, anai2 apa semua tu selesai la sendiri. Kalau itupon nak harapkan LZS juga tatau la.

Inilah masalah asnaf2 yang dihadapi oleh LZS seperti yang diceritakan oleh pegawai LZS. Masalah fakir miskin ni ialah masalah attitude. Semua nak harapkan LZS. Mereka tidak ada daya usaha sendiri. Nak ubah mentaliti masyarakat itu yang susah. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya.

Sewaktu membuat lawatan ke Desa Ehsan di Jeram kami melewati beberapa rumah kedai kosong dan tertutup. Menurut pegawai LZS itu adalah kilang yang dibina utk perusahaan mee kuning dan juga perusahaan membuat rempah ratus. Tapi terpaksa ditutup kerana tiada tenaga kerja yang ingin meneruskan perusahaan tersebut.

Menurut pegawai LZS, mereka mengeluarkan modal lebih dari 5 juta utk membeli keperluan dan mesin2 tapi disebabkan tidak mendapat kerjasama dari para asnaf2 maka kilang tersebut terbiar begitu saja. Sayang kan. Dalam hati aku, orang2 lain mencari2modal untuk memulakan business. Nak buat pinjaman pon punya susah nak lulus. Tapi mereka yang berruah ini yang rezekinya datang bergolek golek depan mata, masih gagal memanfaatkan apa yang diberi. Sayang sungguh la. Aku sangat kesal dengan sikap sebegini. Sangat2 kesal. Tak terucap oleh kata2.

Banyak lagi lawatan kami ke tempat asnaf2 lain tapi cukuplah satu cerita ini insyaAllah buat masa ni. Idea pon dah makin kering ni. InsyaAllah sekiranya masa mengizinkan aku tak akan lokek mensumbangkan sedikit masa dan idea buat memeriahkan lagi blog kita ni.

Sebelum jari jemariku berhenti menari, aku ingin mengucapkan salam aidiladha buat semua kengkawan dan semoga ibadah korban yang kita lakukan akan membuatkan perjalanan hidup kita lebih berkat. Salam Aidil Adha buat semua!

SALAM AIDIL ADHA- Kelebihan Bulan Zulhijjah

hari aidiladha Pictures, Images and Photos




Tak ramai yang tahu amalan-amalan yang sesuai dan yang dianjurkan kepada umat Islam pada bulan ZulHijjah ini. Sebab kita dah biasa faham tentang kelebihan bulan Ramadhan berbanding bulan-bulan yang lain. Bulan Zulhijjah adalah bulan yang sangat penting sebab selain daripada sambutan Aidil Adha (10 Zulhijjah), bulan ini juga adalah bulan umat Islam mengerjakan Haji serta mengadakan korban. Seluruh umat Islam mendapat kebajikan daripadanya, baik mereka yang menunaikan Haji, baik mereka yang tak menunaikan haji tapi berkorban dan juga baik kaum fakir miskin yang memperoleh rezeki korban. Dan hari yang paling diutamakan pada bulan ini pula adalah Hari Arafah (9 Zulhijjah).

Ibnu Hibban di dam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir Radhia Allah ‘anhu bahawa Baginda Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Seutama-utama hari adalah hari ‘Arafah”.

Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Abi Qatadah Radhia Allah ‘anhu bahawa Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Puasa pada hari ‘Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang”.

Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam juga menggalakkan umatnya agar melakukan amalan kebajikan yang banyak pada bulan ini kerana kelebihan musim haji itu, dan juga kerana kelebihan Kaabah Allah yang menjadi kunjungan para jemaah haji.

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas Radhia Allah ‘anhuma bahawa Baginda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu sepuluh hari Zulhijjah-”. Para Sahabat Baginda bertanya : “Apakah juga (pengecualian itu) termasuk jihad pada jalan Allah ?”. Ujar Baginda : “Tidak juga (termasuk) berjihad pada jalan Allah kecuali bagi seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun”.


Saya cuba ringkaskan dan senaraikan segala amalan yang dianjurkan ke atas kita pada bulan yang mulia ini.

  • 1. Menunaikan haji dan umrah
Sebaik-baiknya amalan adalah menunaikan haji dan umrah. Sabda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam : “Haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan Syurga”. (Maaf, saya tak jumpa sanadnya ni dari mana. Sape2 tahu harap bagitahu saya)

  • 2. Berpuasa
Sesiapa yang berpuasa pada hari Arafah, Allah akan menghapuskan dosanya selama 2 tahun. Hari Arafah adalah hari di mana Allah telah menyempurnakan agama-Nya.

Diriwayatkan oleh Hunaydah Ibn Khaalid oleh isterinya, bahawa salah seorang dari isteri Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam telah berkata:

"Rasulullah Sallallahu 'alaihi wassalam kebiasaannya berpuasa pada 9 hari pertama Zulhijjah dan hari Asyura, dan pada 3 hari pada setiap bulan, hari Isnin pertama pada setiap bulan dan 2 hari Khamis." Riwayat al-Nasaa'i, 4/205 dan Abu Daud; dikelaskan sebagai sahih oleh al-Albaani dalam Sahih Abi Daud, 2/462.

  • 3. Berzikir
Adalah sunnah supaya kita berzikir takbir (Allahu Akbar), tahmid (Alhamdulillah), tahlil (La Ilaha Illallah) dan tasbih (Subhanallah) pada 10 hari pertama Zulhijjah.

Firman Allah SWT: "Supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak." (Surah Al-Hajj 22:28)

Hari-hari tersebut dijelaskan sebagai sepuluh hari di bulan Zulhijjah. Oleh kerana itulah para ‘Ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadith Ibnu ‘Umar Radhia Allah ‘anhuma yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad Rahimahullah, di antaranya :

Eid Al Adha Pictures, Images and Photos
“Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.

Imam Al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah Radhia Allah ‘anhum kedua mereka pada hari-hari tersebut selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai. Imam Ishaq Rahimahullah meriwayatkan bahawa para Fuqaha’ (ahli feqah) di kalangan Tabi’in (generasi selepas Sahabat Nabi) sentiasa membaca pada hari-hari itu “[Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allah, wa Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa LillahI Hamdu]”.

Dibolehkan juga pada hari-hari tersebut berzikir dengan apa-apa zikir yang lain dan segala do’a yang baik.

  • 4. Bertaubat
Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa supaya mendapat keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana ma’siat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

  • 5. Memperbanyakkan amalan soleh
Terutama amalan-amalan sunat tambahan seperti solat sunat, bersedekah, berjihad, membaca al Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran, mendekatkan diri kepada-Nya dan seumpamanya kerana kesemuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut.

Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun ia kecil tetapi ianya lebih disukai oleh Allah Ta’ala jika dibandingkan pada hari-hari lain, begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

  • 6. Bertakbir pada hari Aidil Adha
Bagi mereka yang tidak menunaikan ‘ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari ‘Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zohor hari raya haji (10 Zulhijjah), kesemuanya berakhir sehingga waktu ‘Asar pada hari ketiga belas (13) Zulhijjah.

  • 7. Melakukan korban (menyembelih binatang ternakan)
Pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah) dan membelanjakan harta pada korban tersebut semata-mata kerana Allah. Kemudian disedekahkan 2/3 daripadanya kepada kaum fakir dan miskin.

"Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara lagi fakir." (Surah Al-Hajj 22:28)

  • 8. Solat Aidil Adha di masjid dan mendengar khutbah
Berusaha untuk menunaikan solat hari raya secara berjamaah, menunggu mendengar khutbah yang dibaca oleh imam selepas selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya.


AIDILADHA Pictures, Images and Photos

Friday, November 20, 2009

UPSR, Cuti & Kenduri

Hari-Hari dan Hari

Hari ini hari terakhir persekolahan bagi sesi 2009. Keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) telah diumumkan.

Sekadar nak mengukir ucapan tahniah buat anak2 yang berjaya mendapat keputusan yang baik dan cemerlang. Kepada yang tidak, teruskan usaha lagi. Perjalanan belum berakhir.

Anak Sulong aku cuma boleh 1A 4 B.. kira Alhamdulillah la..

Anak - anak orang lain dapat berapa A?


Kepada rakan2 cikgu yang dah mula bercuti, SYOQnya hangpa.. Teringin aku nak cuti mcm hangpa..

Raya haji ke 3 nie 29hb Nov,, rumah aku buat kenduri . Kahwin kan adik ke 4 aku. Alamat F535A Kg Pantai Prai , Pdg Serai Kedah. Keluar Tol Sg Petani Selatan , Cari sign Board Pinang Tunggal. Kat kg pinang Tunggal tu ada Sign Board pi Kg Pantai Prai , umah Aku. Jalan pintas nak pi Kulim.

Seminggu lepas tu pada 5Hb Disember, Kat umah mertua aku pulak . Kenduri kahwin adik ipaq aku.
alamat sebelah Madrasah Kg Panchor , Charok Kudong. dari Gajah mati tu hang pa ikut sign board kenduri
Nama Pengantin Musliha & Saiful.

AKu ambik kesempatan nie nak jemput semua Kengkawan yang baca blog nie bersama keluarga dan tolong jemput sekali kengkawan & family depa yang tak dapat info dari blog nie untuk hadir ke rumah aku & mertua aku pada ke 2/2 tarikh tu.

TAK jumpa umah , call aku 0173122639 / 0193579900 . boleh aku jemput hangpa pakai menatang kat bawah nie.. heeeeeeee



NAJWA Ahmad pon SMS aku jemput semua kengkawan Pakat pi makan kenduri korban kat umah dia di Batu hampaq, jln ke SM tengku Temenggung. Pada hari raya ke 3. Sama sari dgn kenduri kat umah aku. Kalau hangpa sesat , pandai2 la tipon dia ..


Pakat2 Mai noo
Terima kasih

Rumah Melayu dahulukala


Ruslina Ruslin, 28, gembira dapat membina sebuah kediaman tradisional Melayu di bandar raya Alor Star.




SI bapa pernah memberitahu anak gadisnya: "Suatu hari ayah akan berhenti untuk melihat rumah ini tetapi pada masa itu ia bukan lagi milik ayah."

Si bapa sebenarnya bercadang untuk menjual rumah tradisional Melayu itu.

Namun si anak, Ruslina Ruslin, 28, tahu bapanya, Ruslin Long, 56, sekadar ingin menguji sejauh mana sayangnya beliau pada rumah yang baru sebulan didiami itu.

Terletak di celah-celah deretan rumah berstruktur konkrit di Jalan Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah, pengguna jalan raya yang melepasi Plaza Tol Utara, Lebuh Raya Utara Selatan menuju ke bandar raya itu pasti terpegun melihat rumah berwarna coklat itu.

"Pernah ada seorang wanita turun dari keretanya dan menadah tangan seperti berdoa. Wanita itu kemudian memberitahu saya yang dia bersyukur kerana di sebalik rumah-rumah batu di bandar itu masih ada rumah kampung di sini," cerita Ruslin, seorang peniaga.


KONSEP tandas dan bilik air di luar rumah menyempurnakan reka bina lama ini.


Melangkah masuk ke perkarangan kediaman ini, mata pantas terpaku pada pagar buluh yang diselang-seli dengan dawai besi. Ia sinonim dengan masyarakat Melayu dulu-dulu yang memagari rumah mereka menggunakan sumber dari alam semula jadi.

Perasaan kagum terus menyelubungi tatkala kaki memijak kulit siput-siput laut dan batu-batu sungai yang dijadikan hamparan di halaman rumah.

"Penggunaan siput laut lebih mesra alam kerana selain berupaya menyerap air, ia juga mudah dijaga," kata Ruslina, seorang graduan seni bina dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam.

Tempayan di kaki tangga

Tangga yang membawa pengunjung ke dalam rumah pula dibina secara terbuka sebagai tanda mengalu-alukan kedatangan tetamu.


RUSLIN menambah nilai nostalgia kepada rumah lama idamannya itu dengan mengadakan acara mengacau dodol sempena Aidilfitri lalu.


Seperti lazim bagi masyarakat Melayu membasuh kaki terlebih dahulu sebelum memasuki rumah, sebuah tempayan dan timba yang diperbuat daripada upih disediakan di kaki tangga.

Sebaik saja memijak beranda, dua buah bangku kayu panjang sedia menanti untuk tetamu melabuhkan punggung sambil menghirup udara segar dan memerhati pemandangan sekeliling.

"Pemidang atas yang diperbuat daripada kayu cengal dan diukir awan larat ini pula menjadi sisir atau laluan angin yang dapat memberi keselesaan kepada tetamu yang ingin bersantai di beranda ini," terang Ruslina.


RADIO antik menghiasi rumah Ruslina.



RUSLINA (kiri) meneruskan impian bapanya, Ruslin.


Setelah menghilangkan lelah, serambi pula menunggu dengan hamparan tikar mengkuang. Tanpa set sofa, tetamu hanya duduk bersila atau bersimpuh yang sinonim dengan budaya Melayu dahulukala.

Di sini, sekali lagi keunikan kediaman ini terserlah dengan kehadiran sebuah radio lama dan kepala rusa di dinding yang selalunya digunakan untuk menyangkut kopiah atau baju.

Memerhati dinding kelarai buluh, mata dihidangkan pula dengan susunan lukisan yang menggambarkan kehidupan masyarakat Melayu yang mengerjakan sawah, kanak-kanak bermain basikal dan pemandangan kampung.

"Serambi ini dihiasi dengan sisir udara dan jeriji terbuka bagi memudahkan pengaliran udara dan membolehkan rumah ini 'bernafas' dengan mudah," ujar Ruslina, pemegang Sarjana Pengurusan Pembinaan Bersepadu dari UiTM Shah Alam.

Bagaimanapun, rumah ibu sangat berbeza daripada konsep beranda dan serambi. Ia sebaliknya dilengkapi perabot yang disusun rapi.

Di sudut tepinya terdapat sebuah meja solek, sebuah meja untuk membuat kerja dan sebuah meja bulat beserta dua buah kerusi rehat.

Konsep moden rumah ibu

Mata turut tertarik pada katil bercadar putih dan kertas dinding dengan rona lembut. Hamparan permaidani biru tambah menaikkan seri rumah ibu itu.

"Rumah ibu direka luas tanpa sebarang penghadang bagi keselesaan penghuni.

"Di sebalik keunggulan ciri-ciri tradisional bagi rumah ini, saya menyelitkan elemen moden bagi rumah ibu," ujar Ruslina lembut.

Menjenguk belakang rumah ibu, terdapat satu sudut berlantai kayu yang dikenali sebagai pelantar gincah yang digunakan sebagai tempat untuk membasuh pakaian.


DARI ATAS IKUT ARAH JAM:
SISIR dan kekisi yang membenarkan udara keluar masuk rumah.
AMALAN membasuh kaki dengan menceduk air dari dalam tempayan menggunakan batok masih dikekalkan.
DAPUR kayu mampu menghidupkan nostalgia.
TANGGA yang dibina terbuka seolah-olah mengalu-alukan kedatangan tetamu.


Mengekalkan persekitaran rumah kampung, sebuah perigi turut dibina dengan timba daripada upih dan bilik air yang terletak bersebelahan.

Keliling rumah pula diindahkan dengan tanaman dan tumbuhan herba seperti serai, daun pandan, cili, pokok kelapa selain pokok bunga termasuk melur dan bunga kerak nasi.

"Tumbuhan hijau itu dapat menambahkan lagi seri persekitaran rumah di samping memberi ketenangan kepada penghuni," kata Ruslina yang memberitahu aktiviti mengacau dodol buat pertama kali diadakan di pekarangan rumah itu sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri lalu.


DARI ATAS IKUT ARAH JAM:
BAWAH rumah dengan binaan tiang tinggi.
BERANDA menjadi perhentian pertama rumah Melayu lama.
REKAAN moden menghiasi bilik tidur di rumah ibu.SERAMBI yang dihampar tikar mengkuang sangat sinonim dengan gaya hidup masyarakat dahulukala.


Si bapa yang tertarik dengan topik itu mencelah bahawa ia diadakan bagi mengimbas nostalgia mengacau dodol menjelang raya semasa di kampung.

"Saya menjemput staf-staf RNA Design serta rakan-rakan daripada pelbagai kaum untuk berkongsi pengalaman memasak hidangan tradisional itu," ujar Ruslin ceria.


Monday, November 9, 2009

F1 malaysia: projek didahulukan Masyuuk diutamakan

Biaq betoi gambaq hat aku tengok nie.. Real beb . Tak kan super impose kot? Ca pakar2 forensik kat blog nie "seasat" tengok.......

Dalam pada toyota hat Besaq bagak & maju gila dalam bab permotoran nie tarik diri . Tot- tot kita pulak tebiang pi masuk. (lagi berita klik kat sini )
Ca hangpa komen sikit..

Wednesday, November 4, 2009

Beberapa Penemuan Saintifik Melalui Berwuduk

Sabda Rasulullah (s.a.w)

"Apabila seseorang hamba muslim atau mukmin berwuduk, lalu ia mencuci wajahnya, maka akan keluar dari wajahnya setiap dosa yang ia lihat(yg haram) bersamaan dengan air atau bersama titisan air terakhir, bila ia mencuci kedua tangannya, keluar dosa2 yang dilakukan kedua kakinya bersamaan dengan air atau bersamaan dengan titisan air terakhir hingga ia keluar dlm keadaan bersih dari dosa"

Hadith Riwayat Muslim

Beberapa Penemuan Saintifik Melalui Berwuduk:

1.Apabila air dingin melalui tubuh yg letih ia mampu melancarkan peredaran darah membuatkan tubuh lebih segar.

2.Air dingin meningkatkan keupayaan sel darah putih dalam tubuh serta meningkatkan sistem pertahanan tubuh melawan virus.

3.Berwuduk di waktu pagi meningkatkan produktivit hormon estrogen sekaligus meningkatkan tahap kesuburan.

4.Boleh memperbaiki jaringan kulit dan buat kuku lebih sihat dan kuat..

5.Air dingin pada waktu pagi mampu menghasilkan ion2 negatif yang boleh meneutralkan darah dan membantu menyerap oksigen dengan lebih optimal sehingga wajah kelihatan lebih cerah dan berseri.

Thursday, October 29, 2009

Panduan Kawal Kemarahan

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Bukannya orang yang gagah itu orang yang menang dalam perkelahian, tetapi yang dinamakan orang gagah ialah orang yang dapat menguasai dirinya di waktu marah.”

(Muttafaq ‘alaih)

Sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong (ego). Lagi besar ego seseorang lagi besar marahnya.

Ini berkaitan pula dengan kedudukan seseorang. Kalau tinggi kedudukan seseorang, besar pangkatnya, banyak hartanya, ramai pengikutnya, maka akan tinggilah ego seseorang dan akan menjadi-jadilah pemarahnya.

Sebaliknya jikalau kurang segalanya, maka akan kuranglah egonya dan akan kurang jugalah pemarahnya.

Sifat pemarah ini ada pada hampir semua orang seperti juga hasad dengki.

Setiap kelemahan dan kesilapan manusia adalah ujian untuk kita.

Allah mahu melihat bagaimana sabarnya kita dan malunya kita kepada Allah dengan mengucapkan ” Inna lillahi wainna lillahi raji’un.”.

Pernah ditanya Ahnaf bin Qais, bagaimana dia boleh mengekalkan sifatnya yang lemah lembut itu. Ahnaf menjawab : ” Aku belajar dengan Qais bin Asim iaitu pada satu hari sedang berehat-rehat, masuk hambanya membawa panggang besi yang berisi daging panggang yang masih panas. Belum sempat daging itu diletakkan dihadapan Qias, tanpa sengaja besi pemanggang yang panas itu jatuh terkena anak kecil Qais.”

“Menjerit-jeritlah si anak, kesakitan dan kepanasan sehingga meninggal dunia. Qais yang melihat peristiwa itu dengan tenang berkata kepada hambanya yang sedang pucat dan menunggu hukuman” Aku bukan sahaja tidak marah kepada kamu tetapi muali hari ini aku akan membebaskan kamu.” Begitulah sopan santunnya dan pemaafnya Qais bin Asim” Kata Ahnaf mengakhiri ceritanya.

Bukannya Qais tidak menyayangi anaknya tetapi Qais memandang segala kejadian itu adalah dari Allah.

Jikalau dia bertindak memarahi hambanya, maka hakikatnya dia memarahi Allah. Dia redha dengan ujian yang ditimpakan kepadanya.

Tidak ada di dalam kamus hidupnya perkataan kalau atau barangkali. Hatinya tidak terasa dia “tuan” kerana apa yang ada padanya dirasakan amanah dari Allah. Yang bila sampai ketikanya Allah akan ambil kembali.

Kita mesti ubati hati kita. Kita kita mesti membuangkan rasa rasa “ketuanan” kita yang menyebabkan kita menjadi pemarah dengan melakukan mujahadatun nafsi.

Di antara langkah yang perlu kita hadapi untuk menghilangkan marah ialah :

  • (1) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s. w. t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadab kita.
  • (2) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manus! ia yang hina.
  • (3) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kita daripada sifat marah.
  • (4) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.
  • (5) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda didalam keadaan yang marah.
  • (6) Apabila datang marah, banyakkan baca Ta’awwuz ( A’uzubillahi minas Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.
  • (7) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu keranawudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.
  • (8) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit daripada tidur
  • (9) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah.

Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi.

Tegurlah dengan lemah lembut dan kasih sayang.

Satu cara lagi, apabila datangnya marah, sedangkan anda berdiri, maka duduklah, sekiranya duduk, maka bersandarlah, Insha Allah kemarahan akan mulai reda.

Dengan cara demikian, seperti ulasan saudara fansuri, keegoan akan berkurangan.

Tetapi apa yang berlaku, apabila naik marah, yang bersandar akan mula menetapkan duduknya dan seterusnya berdiri, maka kemarahan sudah tidak dapat dikawal.

marah marah marah

Apabila anda hendak marah…saya sarankan anda ingat kisah “PAKU DI DINDING” ini.

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah. Dia tidak dapat
mengawal kemarahannya walaupun ianya hanya satu masalah kecil sahaja.
Pada suatu hari, bapanya telah menghadiahkannya dengan seguni paku.
“Untuk apakah paku-paku ini ayah?” tanya pemuda tersebut.
“Setiap kali kamu marah, kamu pakulah tembok batu di hadapan rumah kita ini,
bagi melepaskan kemarahan mu” jawab ayahnya.

Pada hari yang pertama sahaja,
pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.
Selepas beberapa minggu, setelah dia dapat mengurangkan kemarahannya,
jumlah paku yang digunakan juga berkurangan.
Dia mendapati, adalah lebih mudah mengawal kemarahannya dari memukul paku
menembusi tembok batu tersebut. Akhirnya tibalah pada suatu hari,
dimana pemuda tersebut tidak marah, walau sekali pun.
Dia pun memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira.

Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh dia mencabut kembali
paku itu satu persatu, pada setiap hari yang ia lalui tanpa kemarahan.
Hari berganti hari, dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku-paku tersebut.
Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.

Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata
‘”Kau telah melakukannya dengan baik, anakku, tetapi lihatlah kesan
lubang-lubang di tembok batu tersebut, tembok itu tidak akan kelihatan
sama lagi seperti sebelumnya. Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan
sesuatu ketika marah, ianya akan meninggalkan kesan parut dan luka, sama seperti ini.
Kau boleh menikam seseorang dengan pisau dan membunuhnya.
Tetapi ingatlah, tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal
atas perbuatam mu, namun lukanya masih tetap ada.
Luka di hati adalah lebih pedih dari luka fizikal”’.

Sahabat adalah permata yang sukar dicari.
Mereka membuatkan kamu ketawa dan menggalakkan mu ke arah kejayaan.
Sahabat juga adalah seorang pendengar, berkongsi suka dan duka dan sentiasa
membuka hatinya kepada kita .

Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang
di dinding hati anda.

Wednesday, October 28, 2009

Mai Layan Kuliah Ust Shamsuri Tajuk - AURAT


video

petikan dari blog :


Teknik Nak Bagi Clear Line Internate Anda..

Assalamualaikum,


relas Sat Noo.. Bukan apa tension jugak dok melayan Internate nie bukan apa line berokband nie dah la macam sial campoq pulak dengan aku punya seterimix pon macam sial...sat boleh konet sat putus sat boleh entah laa nak kata apa pon tak tau...

tapi memba aku cadangkan satu antena nak bagi kat aku katanya boleh tarik line bagi clear sikit... lalu dengan x'cited aku pon mintak la kat dia menatang tuu... dan aku rasa hangpa pon boleh buat sendiri kat rumah tanpa perlu habis duit banyak sebab barang2 tu senang didapati...

ini dia kalau hangpa nak tengok menatang tuu....


nak marah pon tak gamak nak gelak pon ada.. dunia dunia....

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran