KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Wednesday, November 5, 2008

TIPS MAKAN.

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh "O"setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Isyaallah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan(memang terbukti keberkesanan). Al-Quran Juga ada mengajarkita menjaga kesihatan spt membuat amalan brikut:- 1. Mandi Pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejamsebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita bolehsaksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nakkena sakit).
3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitusujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Iaboleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbuktioleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehariperlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapamilimeter ruang udara dalam saluran darah di kepalayg tidak dipenuhi darah. dengan bersujud maka darah akanmengalir ke ruang berkenaan.
4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yg menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yng terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bilahabis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintistelah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celahjari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur.(enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanantidak hadam) Wassalam... Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaallah tuhan akan menggandakan 10kali kepadanya. Wallahu'alam

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran