KLIK UNTUK BACA AL-QURAN

Monday, June 29, 2009

Bantulah kami ya Allah!

aku copy dari SINI





Berkuliah dan memberikan ceramah di depan masyarakat di negeri ini hampir membuatkan saya rasa kelainan sedikit berbanding semenanjung.Mereka semuanya seolah dahagakan ilmu pengetahuan macam pengembara yang haus inginkan air di gurun sahara.Mereka memberikan respek pada saya yang hanya belum lagi mencecah tiga puluhan.Saya juga memberikan mereka penghormatan kerana sanggup menunggu semata-mata ingin mendengar kuliah.Saya pun terasa diri kecil bukan kecil badan.hehe tetapi terasa diri mengecil kerana ilmu saya bukanlah sebanyak ynag mereka jangkakan.

Alangkah indahnya berkongsi walau sedikit.Sebagai rutin biasa,saya akan membaca terlebih dahulu sebelum masuk ke gelanggang.Perlu membaca dan membuat rivisi.Minggu ini saya bercerita tentang kisah iblis yang bertemu Rasullullah s.a.w secara terpaksa atas arahan Allah s.w.t dan mendapat respon yang baik kerana selepasa kuliah,terus mereka mendapatkan kertas nota yang ada di tangan saya,ingin fotostat katanya.

Penyebaran Islam di sini agak lambat dan tidak dinafikan ada sejarah yang mengatakan negeri ini telah pun menerima Islam lebih kurang saat penyebaran Islam di Melaka.Saya pun agak bersetuju dengan teori ini kerana melihatkan factor geografi negeri ini yang lebih hampir dengan Kepulauan Indo dan Filipina.Tentunya jasa pendakwah terdahulu amat tinggi nilainya kerana mereka meneroka tempat yang gersang dengan agama lalu menukarkan mereka kepada Islam.

Hari ini amat berbeza dengan dahulu.kalau dahulu lain sekarang lain kata orang.Dulu guna radio namun hari ini,sesetengah orang di sini menggunakan siaran tv dan radio pun berbayar.Pada saya,Islam akan memberikan harapan baru dan nadi baru bagi memastikan suasana harmoni ini kekal selamanya.Mengharap pada Islam memang benar kerana Islam akan menang namun kita ini adakah dapat berlumba-lumba mencari keredooan Allah s.w.t tanpa bergantung pada Islam.?

Tidak…sekali-kali tidak akan kita menang tanpa mengambil Islam sebagai paksinya.Sehubungan dengan itu,saya mengharapkan lebih ramai antara para ustaz-ustazah bangkit bersama berjuang dan tidak perlu takut untuk memberikan inzar masyarakat.Perlukah kita menutup pintu rumah semata-mata tidak mahu berjuang sedangkan masyarakat seakan-akan memanggil kita untuk segera membimbing mereka.Ikhlas kan diri dan doalah untuk mencapai keikhlasan.

Ya zaljalalilwalikram,amitna ala dinil ISLAM.

No comments:

~ Radio KEDAH FM ~

Listen to Quran